Aflgelopen weekend hebben we een heel apparte wedstrijd gevaren. Het was indrukwekkend om mee te kunnen varen tussen zo veel schoon volk. Tussen de talrijke X-46,X-43,X40,X442,X41...was onze Sham meteen het buitebeentje (of het lelijke eendje) maar een dergelijke underdog-rol ligt ons natuurlijk!
Vrijdagavond hielp Nonkel Luc me ( voor de zoveelste keer!) de boot naar wemeldinge brengen. Na eerst de dek nog eens te schrobben zetten we koers richting oosterschelde. Voor de sluis werden de Tackticks eens grondig gecalibreerd : het electronisch compas afgesteld tot op de graad, de windrichting klopte als een bus. Nonkel Luk zag dat het goed was. We zouden dit weekend onze tacktics kunnen inzetten om als eerste de windshifts te detecteren en er ons voordeel uit te halen...althans dat was het plan. Niet dus; na aankomst te Wemeldinge ( waar al een deftig feestje werd gehouden) trok ik me bescheiden terug in de kajuit van de sham om , na een zware werkweek eens vroeg onder de veren te kruipen. Helaas, bij het omgooien van de schakelaar van de binnenverlichting sloeg het noodlot toe : kortsluiting. Het moest er eens van komen. Gevolg : alle apparatuur buiten werking inclusief de tacktics. Gelukkig startte de motor nog. Dan maar varen zonder instrumenten. Met het top team dat me te wachten stond kon dat geen probleem zijn.
Zaterdag 6-6: Crew: Francois Vroon(stuur en taktiek)Uw dienaar(bakstagen en navigatie) Isabelle Vroon (Grootschoot) Jean Verwest( Grootschoot) Johan Veys( Pit BB) Filip Vaes (Pit SB) Benoit Liessens (Mast) Chistian monos (Voordek) Tom Vroon (supervisie en coaching voordek)
Een stralende dag met weinig wind. 2u uitstel van de start. Ondertussen de Code O eens bovengehaald . Dit beviel: mooi voor op de foto's! Bij de start stond er 5 knopen. Helaas slecht gestart en we sluiten aan als 10e boot van de 16. Beetje later hebben we een bakboord-stuurboord situatie met de Xiffee terwijl wij over bakboord boeg liggen. Ze wachten echter zeer lang om te dippen (achter ons doorgaan) en pas op het allelaatste momentje gooien zij het roer radicaal om. Het gevolg is dat ze op een gegeven moment volledig parallel naast ons liggen maar dan wel 180 graden in de verkeerde richting. En ik roep nog doodleuk:' hee gasten het is wel de andere kant op hee!'. Achteraf bleek de roerganger op de xiffee Niels Jeppesen (de ontwerper en eigenaar van X-yachts) te zijn. Ik denk wel dat hij me,ondanks de taalbarriere, begrepen heeft. Mijn wijsvinger in de richting van hun achtersteven sprak waarschijnlijk boekdelen. Enfin bij de bovenwindse boei lagen we ongeveer in 8e positie. Na een redelijke spihoist lagen we plots helemaal stil. We werden volledig omsingelt door X-43s: een beangstigende ervaring , ik kan het u verzekeren; de Shamrock lijkt dan ineens een heel heel klein bootje. We verloren hier wel een plek of 4. Daarna was het een reach tot aan de meet maar helaas nadat de Lender, Spookschip en GeluXvogel waren gefinisichd viel de wind compleet weg. Iedereen lag daar te dobberen tegen de stroom hetgeen het natuurlijk geen eerlijke wedstrijd meer maakte . Een beetje dezelfde situatie als tijdens de laatste Goofies. Enkele frantic zeilwissels (spi naar Code en Code naar genua) mochten niet baten. Gevolg : 11e van de 16.
Na de wedstrijd was er een leuke receptie:en jawel hoor: de dames van Duvel-moortgat waren op post om hun Kriekbier ( en ander prominent lekkers) te showen. Dat was even genieten (van het kriekbier). S'avonds nog naar het prestigieuse X-yacht galadiner. We konden nog even snel een praatje slaan met Niels Jeppessen. Hij kende de Shamrock in 1986 toen hij er tijdens de Amirals cup voor Denenmarken 3e mee werd onder de naam Euroclass. Of er nog veel One-tonners rondvaren? "There are still some around". Dank u Mijnheer Jeppesen voor dit kostbaar stukje informatie in onze kweeste naar meer X-yacht one-tonners.
Ik zal nog een aantal foto's posten van de hand van Rita Hermans van de exolist (Die overgens prachtig gevaren hebben en 3e overall werden met hun raket: X-362: proficiat!) Dank u Rita voor uw knappe foto's.
Morgen probeer ik nog een stukje te schrijven over zondag.
Groetjes
Wim
6 opmerkingen:
En je hebt het niet aangedurfd om die Niels uit te nodigen om in Cowes eens mee te varen op de Shamrock??
Inderdaad Bert! Die drempel is nl vrij laag maar vis a vis Mr Jeppesen had ik toch wel last van enige schroom. Ik denk dat de brave man het een beetje beu was van door iedereen aangesproken te worden eerlijk gezegd. Naar het schijnt waren er mensen die de hele tijd zaten te zagen over de mankementen van hun boot. Nu ja als ik dan over de sham zou begonnen zijn dan zou het wel een hele korte nacht geworden zijn.
Enfin goed nieuws: Paul Delanghe is vandaag langs geweest en heeft de electronica terug aan de praat gekregen: hoeraa: we zullen dus toch onzen dipetemeter kunnen gebruiken tijdens de schelderegatta.
Van Schlederegatta gesproken bert ziehier mijn pronostiek: 1. Prince 2. Atalante ... Wij moeten gewoon zorgen dat we weer niet voorlaatste worden zoals vorig jaar!
Beste Wim,
Proficiat met het behaalde resultaat van gisteren. De enerlaatste plek ver achter jullie gelaten!
Groet,
Aart Jansen
foto's bekenen van X-cup, boeike-scheer lijkt wel specialiteit van Shamrock te worden. Tijdens Schelderegatta was het weer prijs, daar kon geen hand tussen. Zou tracklog wel eens willen zien van dat manoeuvre !!!
Proper ondergoed hoort vanaf nu bij de veiligheidsuitrusting aan boord !!!
Vele foto's van Shamrock tijdens de Schelderegatta staan op de website van Exolist : www.exolist.be
Urenlang hebben wij kunnen genieten van jullie, we konden er niet genoeg van krijgen, zoooo knap!
Rita van Exolist
Die spektakuläre Deltawoche in Sicht!!! Wünsche den Shamrocker, dass 2010, das Wetter nicht häsig u. keine flaute hat, sowie 2009.
First boat in!!!
Mast- und Schotbruch!!!(Seglerlatein)
Een reactie posten