Op 25 en 26 september vond er weer de Goese Sas Trophy plaats in het idyllische haventje van Goese sas aan de Oosterschelde. Voor zaterdag was er een stevig windje voorspeld, zo'n 25 knopen. Het beloofde dus leuk te worden!
Wim en ik waren vrijdagavond al reeds naar Kortgene vertrokken om de Shamrock nog over te varen naar Goese sas. Maar aangekomen in Kortgene begon het natuurlijk te stortregenen en er stond een stevig windje. Het ging dus een natte overtocht worden!
Na nog enige reparaties aan de Shamrock verricht te hebben konden we eindelijk van wal steken om 20u30.
Ondertussen was de nacht al gevallen en moesten we onze weg zoeken in de duisternis. Zelfs geen streepje maanlicht verlichtte het water. Het werd dus op de GPS varen.
Eens op het water werd het al snel duidelijk dat er echt wel een stevig windje stond, het ging een 'bumpy ride' worden...
Om 23u waren we eindelijk in Goes aangekomen na een spannende zoektocht achter onverlichte tonnen...
Zaterdag
Zaterdag beloofde een harde dag te worden! Er werd zo'n 25 knopen en meer wind voorspeld ( NW) en veel regen ... Niet het ideale weer voor de Shamrock dus.
Onze concurrenten waren weer oude bekenden; de Exolist ( X - 362 sport), Achrioe ( First 36.7), Prince de Petarq, ... Het beloofde weer een leuk dagje te worden!
Dit weekend kregen we ook versterking van Ice, onze alom bekende Clubracer Founder en iemand met een indrukwekkend zeilpalamares.
Na een goede start lagen we zelfs zo op kop, achtervolgd door de Exolist. Het eerste rak was opkruisen richting de Zeelandbrug.
In de verte zagen we al een reusachtige zwarte wolk op ons afkomen en enkele minuten was de Zeelandbrug al gehuld in de mist. Ook het water zagen we in de verte al opstuiven. Er was dus véél wind op komst!
Na enkele minuten bereikte de wolk ook de Shamrock en dat hebben we geweten...
Windstoten tot 35 knopen zorgden ervoor dat de boot moeilijk onder controle te houden was. En juist op dat moment moesten natuurlijk de spischoten in de leischoten draaien. Gevolg: de genua moest naar beneden om naar de warboel te ontwarren. Na ongeveer 20 minuten zonder genua gevaren te hebben konden wie die eindelijk terug hijsen! Er stond zelfs zoveel wind dat de genua gewoon zelfs terug uit de tuffluff scheurde, maar na een 2de poging was het hijsen gelukt.
Helaas had de Exolist tijdens dit gebeuren de leiding overgenomen. We lagen dus in een 2de positie en het inhalen kon beginnen.
Gelukkig zakte de wind daarna terug een beetje maar we besloten geen spi te trekken in het downwindse rak. Safety first!
Na nog een uurtje opkruisen zagen we opnieuw een grote zwarte wolk naderen. Het ging weer goed waaien dus! Ook hier zagen we in de verte weer al het water opstuiven. Een prachtig zicht!
En ja, na enkele minuten werden we weer geteisterd naar rukwinden van 40 knopen en meer...
Gelukkig voor ons bleef de mast op de boot staan en hielden de zeilen het wonderwel. ( van genua 3 is wel de tafetalaag afgescheurd)
Omstreeks om 15u30 waren dan gefnished, achter de Exolist en voor de Prince de Petarq.
Later op de wal hoorden we dat er toch wel enkele boten hebben moeten opgeven, zo'n 36 in totaal.
De lekkere bbq van die avond en toffe muziek + bijhorende sfeer was dus wel een perfecte afsluiter van een hevig dagje.
Zondag
Op zondag stond er gelukkig net iets minder wind. Het werd een vrij kort parcourtje dat we in iets meer dan 2 uur al vervolledigd hadden.
Exolist had weer een goede start genomen waardoor ze echt niet meer in te halen waren.
Wij zeilden een hele tijd naast de Prince de Petarq van Bert Janssen die we dan uiteindelijk voorbij geraakten bij het halve windserak.
De exolist krijgt verdiend de 1ste plek overall, de Prince krijgt verdiend de 2de plek en de Shamrock strandt op een schitterende 3de plek.
Verslag clubracer : http://www.clubracer.be/2010/9/27/final-edition-roleks-goese-sas-trophy
Foto's: http://picasaweb.google.be/wim.vandesande1/100925GoeseSasWim#
Met dank aan de Con Spirito voor de foto.
En ja, na enkele minuten werden we weer geteisterd naar rukwinden van 40 knopen en meer...
Gelukkig voor ons bleef de mast op de boot staan en hielden de zeilen het wonderwel. ( van genua 3 is wel de tafetalaag afgescheurd)
Omstreeks om 15u30 waren dan gefnished, achter de Exolist en voor de Prince de Petarq.
Later op de wal hoorden we dat er toch wel enkele boten hebben moeten opgeven, zo'n 36 in totaal.
De lekkere bbq van die avond en toffe muziek + bijhorende sfeer was dus wel een perfecte afsluiter van een hevig dagje.
Zondag
Op zondag stond er gelukkig net iets minder wind. Het werd een vrij kort parcourtje dat we in iets meer dan 2 uur al vervolledigd hadden.
Exolist had weer een goede start genomen waardoor ze echt niet meer in te halen waren.
Wij zeilden een hele tijd naast de Prince de Petarq van Bert Janssen die we dan uiteindelijk voorbij geraakten bij het halve windserak.
De exolist krijgt verdiend de 1ste plek overall, de Prince krijgt verdiend de 2de plek en de Shamrock strandt op een schitterende 3de plek.
Verslag clubracer : http://www.clubracer.be/2010/9/27/final-edition-roleks-goese-sas-trophy
Foto's: http://picasaweb.google.be/wim.vandesande1/100925GoeseSasWim#
Met dank aan de Con Spirito voor de foto.
3 opmerkingen:
Hee Elien;
leuk verslagje!!
Bedankt
je schipper
disaDe ono-tonners waren weer aan het feest, hé Wim? Wanneer organizeer je nu die One Ton Cup?
One ton cup......
dat zou fantastisch zijn!
..op de solent bijvoorbeeld!
Een reactie posten