Wegens de drukte( nakende examens) neem ik even zelf de pen over van onze webmeesteres Elien.
We waren afgelopen zaterdag met een zeer sterk team:
Bakstagen: Nicolas
Stuur:Wim
Grootzeil:Johan-Charles
Trim:Mathijs en Filip
Piano:Karel
Mast: Benoit
Midbow:Bert
Bow:Elien
Ook de voorbereiding was top: De start was een uur uitgesteld en er werd dus een extra uurtje besteed aan boatprep. Mathijs heeft een prachtige onderwaterschipsweeper gemaakt. Helaas hebben we er geen foto's van. Hij werkte prima en ook met de borstel werd de waterlijn ontdaan van die lelijke aanwas. We deden een grondige briefing en zelfs net als in de oude tijd een beetje een droge training op het voordek. We werden geadviseerd door een aantal toplui die de Cedo-nullie aan het tunen waren. Ondertussen gingen navigatoren Johan en Bert naar de briefing.
De Goofen presenteerden een heel mooi parcours met een upwind-downwind lus voor zierikzee.
Op het moment van de start was er nog absoluut geen wind. We positioneerden ons uit de stroom nabij het havenhoofd. De verschillende klassen lagen volledig door elkaar te laveren in NO WIND en WEL STROOM. Ten opzichte van de rest van onze klasse konden we toch nog min of meer positie houden. Enkel de Playstation en de Achiroe lagen nog beter toen de wind plots van uit het noorden kwam aanzetten. Je zag werkelijk de kabbelingen in het water naderen. Zij die het meest naar het noorden lagen komden profiteren en eerst verstrekken: Playstation en Achiroe vlogen plots als een speer vooruit. Wij lagen helemaal zuid op dat moment en ik moest dus eerst een slag richting noord maken ( met de stoom vol in de zijde) om naar die windzone te geraken.
Het viel nog mee en we lagen 4e op weg naar de eerste boei richting Neeltje Jans. Het was een bezeilde koers en we hadden nochthans op voorhand over een werkschoot gesproken en klaar gelegd maar in the heat of the battle: vergeten.
Na 2 rode boeien werd er overstag gegaan en dan terug dwarse wind naar de zeelandbrug. Playstation op kop, gevolgd door achiroe en pinta92 die nog heel ver van ons vandaan waren. Er werd ctu gefocust op de trim: zowel het leioog van de genua als de trim van het grootzeil (schoot, bakstagen, checkstays,outhaul,cunningham,val, traveller) werden heel de tijd geoptimaliseerd: hard werk voor de trimmers.
Bij de scheidingston van de overloop naar zierikzee werd het opkruisen: Leuk, leuk, leuk! We naderden de Achiroe en de pinta maar voelden ondertussen wel de hete adem van de Prince. De Achiroe liep hoger en harder dan ooit te voren.
Daarna gingen we richting zierikzee waar een dubbelle lus upwind-downwind werd gevaren. We begonnen aan het eerste upwindstuk net aan lei van de Achiroe en deden eerst een slag over bakboord met de stoom aan lei (leebow) daardoor liepen we hoger en konden we de boei leggen in 1 tack. Vanuit de hoek van mijn oog zag ik de prince achter ons voor de andere zijde van het parcours kiezen: zij gingen onmiddellijk overstag na de beneden boei en gingen eerst over stuurboord met de stroom dwars naar de kant om dan onder de wal ( minder stroom?)over de andere boeg naar de boei te gaan. Ik dacht op die boot zitten nen heleboel slimmerikken bij mekaar (Ice, Bert jansen en broers, Philipe Pilat etc...) dus moet ik dat bij het volgende upwindrak straks ook doen! Achteraf vertelden Ice en Bert dat ze moesten tacken als uitwijkmaneuver en daarom aan de rechterzijde verzeild waren.
Efin aangekomen bij de eerste boven boei was de Playstation al lang gaan vliegen, zij waren al bijna aan de benedenton. De Pinta en de Achiroe waren echter binnen handbereik. Ik denk dat ze allebei een navigatiefout gemaakt hebben want ipv recht naar de bendenboei te gaan (er was mi voldoende wind om diep te varen) gingen zij allebei sterk richting zeelandbrug om dan te gijpen en terug een scherpere hoek te varen naar de boei. Was het intentioneel afkruisen of wisten ze niet goed waar naartoe in het begin van dat rak? Ik zou het graag eens van hun horen. Door dieper te varen en dus bijna recht naar de boei haalden we hun allebei in. Op dit rak deden we absoluut winst! Net voor de boei moesten we op het allerlaatste momentje toch nog gijpen. Maar het voordek was nog niet omgebouwd! In no time lag de genua aan de andere kant van de neerhaler (Benoit!) terwijl Elien vliegensvlug de genuaschoten ombouwde. In een vloeiende beweging deden we de gijp. Jammer genoeg werd er iets te lang gewacht met te trippen en werd de loefschoot al aangehaald voor dat Elien hem in de bek had. Er was blijkbaar ook niet volledig gesquared vor de gijp hoorde ik achteraf. Inderdaad, dat was even wat gestuntel maar het goede nieuws is dat we deze situatie ook weer heel snel konden rechttrekken. De loefschoet werd gelost, de bek in en squaren maar! Net als de spi terug stond waren we aan de boei en moest de genny up en de spi down. Ook dit ging als nooit te voren: de "willydrop" ( via het luikje net achter de mast zodat de cockpit vrij blijft van spidoek) ging nice. De trimmers waren voorbereid op upwindmodus, er werd gebounced (Bert) en de grootschoot werd zowel aan bakboord als aan stuurboord met de hand aangehaald (Charles en Johan). Karel zorgde ondertussen voor de juiste valspanning. Ondertussen hadden we de Pinta ingehaald en ronden we samen de bendenboei. Wij lagen aan de binnenkant en hadden dus voorang (water vragen). Dat was zonder meer het leukste moment van de race; nek aan nek met een One-tonner.Het kon niet beter.
Achiroe voer een 5tal bootlengetes voor ons uit. Zij gingen overstag richting de wal (zoals de prince het bij het vorige upwind rak ook had gedaan) . Als iedereen die kant kiest dan moet ik daar ook naar toe dacht ik. De pinta ging echter door en ging dus voor de leebow. Wij dus achter de Achiroe aan, maar ik kon niet echt naderen. Er werd pas overstag gegaan vlak bij de wal en wat bleek... we (Achiroe ook) hadden de boei overzeild en moesten afvallen ( niet echt prettig tijdens een kruisrak)! Grote fout dus want Pinta kwam weer een bootlente of 10 voor ons aan de boei; afgang dus.
Enfin, net zoals bij het wielrennen, alles moest worden herdaan en de koers kon terug beginnen. We lagen terug in 4e positie. De boei werd gerond (jongens wat stond er weer veel stroom!) en de spi ging er bij ons weer vlug en netjes op. Bij De pinta duurde het heel lang voor de spi er op stond en eens hij stond vielen ze enorm af; naviatiefout? Uiteindelijk ging de spi terug naar beneden op de pinta en konden we ze passeren. Een jammerlijk einde van het leuke duel. Ok , dan maar op de Achiroe focussen. Tijdens het downwindgedeelte in de overloop lagen we met drie boten samen, van loef naar lei: Shamrock,Barcarolle (andere klasse) en Achiroe. De Achiroe ging plots loeven om niet in de vuile wind van de Barcarolle te komen , en dat was onze kans. We bleven plat voor de wind varen en konden een goede afstand van de Achiroe bewaren. Uiteindelijk konden wij loeven naar de boei (meer speed) terwijl hij moest afvallen naar de boei(trager). Zo konden we door zijn windschaduw prikken en waren we net voor hem aan de laatste boei. Er volgde nog een leuk reachrakje naar de finish. We waren dus 2e over de lijn maar met de Achiroe vlak achter ons (5 procent betere rating) en de Prince die niet ver achter lag (10 procent betere rating) dachten dat we weer een 15e plek zouden hebben. Groot was mijn verbazing toen Karel me s'avonds belde dat we 5e waren. 1e was Playstation, dit was absuluut verdiend: zij hadden de beste positie kunnen houden tijdens de windstilte en legden ook nadien een foutloos parcours af. 2e was de Crossroads en 3e Achriroe, ik had gedacht dat ze 1 e of 2e gingen zijn want zij waren steengoed tijdens de wedstrijd. 4e Prince: een off-day voor de mannen. 5e plek voor ons: zijn we heel blij mee.
We waren afgelopen zaterdag met een zeer sterk team:
Bakstagen: Nicolas
Stuur:Wim
Grootzeil:Johan-Charles
Trim:Mathijs en Filip
Piano:Karel
Mast: Benoit
Midbow:Bert
Bow:Elien
Ook de voorbereiding was top: De start was een uur uitgesteld en er werd dus een extra uurtje besteed aan boatprep. Mathijs heeft een prachtige onderwaterschipsweeper gemaakt. Helaas hebben we er geen foto's van. Hij werkte prima en ook met de borstel werd de waterlijn ontdaan van die lelijke aanwas. We deden een grondige briefing en zelfs net als in de oude tijd een beetje een droge training op het voordek. We werden geadviseerd door een aantal toplui die de Cedo-nullie aan het tunen waren. Ondertussen gingen navigatoren Johan en Bert naar de briefing.
De Goofen presenteerden een heel mooi parcours met een upwind-downwind lus voor zierikzee.
Op het moment van de start was er nog absoluut geen wind. We positioneerden ons uit de stroom nabij het havenhoofd. De verschillende klassen lagen volledig door elkaar te laveren in NO WIND en WEL STROOM. Ten opzichte van de rest van onze klasse konden we toch nog min of meer positie houden. Enkel de Playstation en de Achiroe lagen nog beter toen de wind plots van uit het noorden kwam aanzetten. Je zag werkelijk de kabbelingen in het water naderen. Zij die het meest naar het noorden lagen komden profiteren en eerst verstrekken: Playstation en Achiroe vlogen plots als een speer vooruit. Wij lagen helemaal zuid op dat moment en ik moest dus eerst een slag richting noord maken ( met de stoom vol in de zijde) om naar die windzone te geraken.
Het viel nog mee en we lagen 4e op weg naar de eerste boei richting Neeltje Jans. Het was een bezeilde koers en we hadden nochthans op voorhand over een werkschoot gesproken en klaar gelegd maar in the heat of the battle: vergeten.
Na 2 rode boeien werd er overstag gegaan en dan terug dwarse wind naar de zeelandbrug. Playstation op kop, gevolgd door achiroe en pinta92 die nog heel ver van ons vandaan waren. Er werd ctu gefocust op de trim: zowel het leioog van de genua als de trim van het grootzeil (schoot, bakstagen, checkstays,outhaul,cunningham,val, traveller) werden heel de tijd geoptimaliseerd: hard werk voor de trimmers.
Bij de scheidingston van de overloop naar zierikzee werd het opkruisen: Leuk, leuk, leuk! We naderden de Achiroe en de pinta maar voelden ondertussen wel de hete adem van de Prince. De Achiroe liep hoger en harder dan ooit te voren.
Daarna gingen we richting zierikzee waar een dubbelle lus upwind-downwind werd gevaren. We begonnen aan het eerste upwindstuk net aan lei van de Achiroe en deden eerst een slag over bakboord met de stoom aan lei (leebow) daardoor liepen we hoger en konden we de boei leggen in 1 tack. Vanuit de hoek van mijn oog zag ik de prince achter ons voor de andere zijde van het parcours kiezen: zij gingen onmiddellijk overstag na de beneden boei en gingen eerst over stuurboord met de stroom dwars naar de kant om dan onder de wal ( minder stroom?)over de andere boeg naar de boei te gaan. Ik dacht op die boot zitten nen heleboel slimmerikken bij mekaar (Ice, Bert jansen en broers, Philipe Pilat etc...) dus moet ik dat bij het volgende upwindrak straks ook doen! Achteraf vertelden Ice en Bert dat ze moesten tacken als uitwijkmaneuver en daarom aan de rechterzijde verzeild waren.
Efin aangekomen bij de eerste boven boei was de Playstation al lang gaan vliegen, zij waren al bijna aan de benedenton. De Pinta en de Achiroe waren echter binnen handbereik. Ik denk dat ze allebei een navigatiefout gemaakt hebben want ipv recht naar de bendenboei te gaan (er was mi voldoende wind om diep te varen) gingen zij allebei sterk richting zeelandbrug om dan te gijpen en terug een scherpere hoek te varen naar de boei. Was het intentioneel afkruisen of wisten ze niet goed waar naartoe in het begin van dat rak? Ik zou het graag eens van hun horen. Door dieper te varen en dus bijna recht naar de boei haalden we hun allebei in. Op dit rak deden we absoluut winst! Net voor de boei moesten we op het allerlaatste momentje toch nog gijpen. Maar het voordek was nog niet omgebouwd! In no time lag de genua aan de andere kant van de neerhaler (Benoit!) terwijl Elien vliegensvlug de genuaschoten ombouwde. In een vloeiende beweging deden we de gijp. Jammer genoeg werd er iets te lang gewacht met te trippen en werd de loefschoot al aangehaald voor dat Elien hem in de bek had. Er was blijkbaar ook niet volledig gesquared vor de gijp hoorde ik achteraf. Inderdaad, dat was even wat gestuntel maar het goede nieuws is dat we deze situatie ook weer heel snel konden rechttrekken. De loefschoet werd gelost, de bek in en squaren maar! Net als de spi terug stond waren we aan de boei en moest de genny up en de spi down. Ook dit ging als nooit te voren: de "willydrop" ( via het luikje net achter de mast zodat de cockpit vrij blijft van spidoek) ging nice. De trimmers waren voorbereid op upwindmodus, er werd gebounced (Bert) en de grootschoot werd zowel aan bakboord als aan stuurboord met de hand aangehaald (Charles en Johan). Karel zorgde ondertussen voor de juiste valspanning. Ondertussen hadden we de Pinta ingehaald en ronden we samen de bendenboei. Wij lagen aan de binnenkant en hadden dus voorang (water vragen). Dat was zonder meer het leukste moment van de race; nek aan nek met een One-tonner.Het kon niet beter.
Achiroe voer een 5tal bootlengetes voor ons uit. Zij gingen overstag richting de wal (zoals de prince het bij het vorige upwind rak ook had gedaan) . Als iedereen die kant kiest dan moet ik daar ook naar toe dacht ik. De pinta ging echter door en ging dus voor de leebow. Wij dus achter de Achiroe aan, maar ik kon niet echt naderen. Er werd pas overstag gegaan vlak bij de wal en wat bleek... we (Achiroe ook) hadden de boei overzeild en moesten afvallen ( niet echt prettig tijdens een kruisrak)! Grote fout dus want Pinta kwam weer een bootlente of 10 voor ons aan de boei; afgang dus.
Enfin, net zoals bij het wielrennen, alles moest worden herdaan en de koers kon terug beginnen. We lagen terug in 4e positie. De boei werd gerond (jongens wat stond er weer veel stroom!) en de spi ging er bij ons weer vlug en netjes op. Bij De pinta duurde het heel lang voor de spi er op stond en eens hij stond vielen ze enorm af; naviatiefout? Uiteindelijk ging de spi terug naar beneden op de pinta en konden we ze passeren. Een jammerlijk einde van het leuke duel. Ok , dan maar op de Achiroe focussen. Tijdens het downwindgedeelte in de overloop lagen we met drie boten samen, van loef naar lei: Shamrock,Barcarolle (andere klasse) en Achiroe. De Achiroe ging plots loeven om niet in de vuile wind van de Barcarolle te komen , en dat was onze kans. We bleven plat voor de wind varen en konden een goede afstand van de Achiroe bewaren. Uiteindelijk konden wij loeven naar de boei (meer speed) terwijl hij moest afvallen naar de boei(trager). Zo konden we door zijn windschaduw prikken en waren we net voor hem aan de laatste boei. Er volgde nog een leuk reachrakje naar de finish. We waren dus 2e over de lijn maar met de Achiroe vlak achter ons (5 procent betere rating) en de Prince die niet ver achter lag (10 procent betere rating) dachten dat we weer een 15e plek zouden hebben. Groot was mijn verbazing toen Karel me s'avonds belde dat we 5e waren. 1e was Playstation, dit was absuluut verdiend: zij hadden de beste positie kunnen houden tijdens de windstilte en legden ook nadien een foutloos parcours af. 2e was de Crossroads en 3e Achriroe, ik had gedacht dat ze 1 e of 2e gingen zijn want zij waren steengoed tijdens de wedstrijd. 4e Prince: een off-day voor de mannen. 5e plek voor ons: zijn we heel blij mee.
Kijk ook naar filmpjes op You-tube onder nebuloso100 en op picasa onder wim.vandesande1
dank aan Marc Claessens (Achiroe), Christophe Lamproye (Enigma), Norbert Bukert (reise reise) en Guy Klappaert (Fast One) voor de foto's!
3 opmerkingen:
had het zelf niet beter kunnen schrijven...kwa boatspeed toch wel te merken dat we al een jaar niet meer boven geweest zijn. Op spi gaan we normaal toch net iets harder dan achiroe, hetgeen nu niet te merken was. Schuren geblazen binnenkort !!!
karel
Well done, skipper!
Een meeslepend verslag dat de feiten van die dag perfect weergeeft.
Het leest niet alleen vlotjes maar is ook nog is meeslepend. Ik beleef als het ware die ontzettend fantastische zeildag opnieuw.
Elien
Mooi verhaal!
Over de werkschoot: die was ik zeker niet vergeten, maar de AWA lag zover naar voren dat we zelfs op de normale lead nog redelijk ver moesten sheeten. Met een werkschoot hadden we wel een bredere slot, maar nooit een mooie sheeting angle gekregen.
mathijs
Een reactie posten