04 April:
De boot na enkele reparaties overgevaren naar Colijnsplaat. Gezien Wim helaas zaterdag er niet bij kon zijn hebben we om hem toch wat zeemijlen te gunnen op zijn eigen speelgoed er een oefenrondje plaat bijgelapt.
Het zonnetje was al onder toen we binnenliepen..
Met pijn in het hart de sweety achtergelaten in kortgene..
05 April : Wedstrijd.
Even de voorgeschiedenis; een week eerder waren we nog van plan met 2 boten deel te nemen, jammer genoeg viel de ene na de andere bemanning uit en waren we de week zelf nog met +- 10 voor 1 boot. Helaas heb ik de dag ervoor nog wat annulaties gekregen en we were down to 07 ....Stijn (grootschoot), Jean (bakstag-briefing) , Frank M (piano), Pieter (hierboven, genua trim), Maarten (genua trim) , Mathias (Voordekker en taktiek), mezelf (helmstok). Dus 3 te weinig voor goed te zijn en nogal wat nieuwelingen.
Er was een 4 bft en vol goeie moed eraan begonnen (NIET LAATST WAS HET DOEL). Ik had iedereen uitgelegd dat we het op het gemakske gingen varen...en zodra we voor colijns alle zeilen op hadden bleek dat het maar juist te houden was. Dus ik van achter mijn helmstokske met krampkes in de armen (nu al ?) en hopend op een rustige start braafjes de instructies van onze voordekker gevolgd. Deze is echter een rasechte en voor ik het goed besefte gingen we op de seconde over bakboord op de lijn aan de boei midden het voorste veld, serieus gesandwiched. Naast ons en iets voor aan lij de fameuze 'greyhound' die er al meteen spel van maakte ons op te loeven hoewel hij voorlag (..?). gevolg hij valt stil , we lopen net wat hoger en maken ook niet veel vaart meer. Dit geeft alle ander boten de kans in te lopen en we liggen met een vijftal op een rijtje. De 'greyhound had er ineens genoeg van en riep doodleuk 'hab maar 2 meter meer onder de kiel (onder onze kiel nog meer dan genoeg hoor) en ging overstag...Het schol een halve bootlengte en we zijn ijlings in de wind gemoeten (aan loef andere boot) om deze brokkenmaker door te laten. De volgende 2 boten moesten noodgedwongen hetzelfde doen. De vierde in de rij gaf nog wat weerwerk en wou op zijn strepen staan maar moest mee overstag , deze hadden tenminste de chance niet in de wind te moeten gaan liggen want ze hadden wat meer tijd om het gevaarte te ontwijken. Gelukkig droeg ik geen hartslagmeter , weg het voornemen het kalmpjes aan te doen, twas ineens oorlog...
Hiermee en ook wat later een stuurfout (te ver door de wind gegaan) in zesde of 7 de plaats verzeild geraakt ... aan de ton lag het spi-gerief klaar. Ik bij mezelf : windkracht 4 , nog niet echt veel gespinakkerd met deze boot, shorthanded...Vertwijfeld uit ik zachtjes mijn beslommeringen, "zouden we die spi niet betere in de zak laten" ? Jammer had ik niet mogen zeggen : luidkeels verkondigt de immer enthoesiaste voordekker (nog verhit na zijn verbaal geweld tav de greyhound) zijn ontgoocheling 'ek em dus heen autorisatie veur de spi te tre-en ?' En hij blikt woedend richting greyhound die voor ons uit vaart...En ja dan begeeft een mens he dus ging de spi erop en zijn we fijntjes een aantal plaatsen ingelopen...incl de greyhound.
Eigenlijk is de shamrock onder spi veel braver dan aan de wind zodus aan het 2de spirak nogmaals de spi erop met minder succes, er vormde zich een zandloper rond het voorstag.
Beetje gebrek aan ervaring...Dit duurde enkele minuten, en toen er daarna nog meer wind kwam opzetten, hebben we voor het gijpen de spi eraf gehaald. Dit koste ons finaal 1 plaats...de greyhound was ons net voor aan de finish. Volgend jaar varen we hem wel voorbij....
Al bij al was ik best tevreden. We finishten 4de van de 17 en 8ste van de 17 na rating. Dat is ons
beste resultaat tot op heden...We weten vooral wat er allemaal foutging en ondanks 1 maal 'gestopt' door een concurent, 1 zandloper, 1 genuaschootblok uit de rail getrokken, 1 maal grootschoot 'laten vliegen' en talloze stuurfoutjes v mijnentwege heben we toch tof gezeild. Saai is het nog niet geweest bij ons. DE MAN VAN HET MOMENT : De Mathias. Foto volgt.
DANK U AAN IEDEREEN DIE MET ONS IS MEEGEVAREN MET DE GOOFIES
NAMENS STIJN, WIM , KAREL
3 opmerkingen:
proficiat gasten! (op de foto staat de mast wel iets te recht getrimd...
dag bert
twas een fotoke van de dag voor de wedtrijd , tijdens de wedstrijd hadden we de achterstag zo hard we konden doorgezet; om fotos te maken tijdens de wedstrijd waren we met te weinig :) karel
Ja gasten met een voltallige en wat meer ervaren bemanning, ietsje meer geluk met het materiaal, en wat betere bootmaneuvers en wedstrijdtacktiek; hadden wij zeker bij de laatste Goofies in de top-3 in ware tijd kunnen eindigen.
Die Greyhound moet volgend seizoen zeker te kloppen zijn...
Maar al bij al was ik zeer blij met die mooie zeildag en het goede resultaat.
Bedankt Karel en Wim voor jullie blijvende inzet en kameraadschap. Ik vond het zeer fijn om met die one-tonners te kunnen meevaren.
Volgend goofies-seizoen ben ik zeker weer van de partij.
greetz
Jean
Een reactie posten