Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

woensdag 9 december 2009

Lang geleden !

Beste allen

Na meer dan 1 jaar van pauze wordt de site van Shamrock Sailing Team weer actief !

Vanaf vandaag kunt u terug de spannende avonturen van de Shamrockcrew volgen.

Het is de bedoeling dat we na elke training en na elke wedstrijd of elk ander evenement met de Shamrock u op de hoogte kunnen brengen van het reilen en zeilen aan boord.

Op deze manier kan u ook onze vooruitgang volgen en onze fantastische foto's ( picasa - albums) bekijken!

Een overzicht van het zeilseizoen 2008 - 2009 :

- Goofies 08 - 09

We hebben zowat alle Goofies meegezeild. We hebben zowel mindere als goede resultaten behaald. In april hadden we ons beste resultaat neergezet, een 4de plaats op rating!

Uiteindelijk zijn we 7de op rating geworden in het eindklassement !

- Schelderegetta 6 juni

De wedstrijd die start in Hansweert en die ons brengt tot voor de Antwerpse rede.

Deze zeilwedstrijd werdt voor de zesde maal georganiseerd en is de tweede grote zeilklassieker geworden na de Antwerp Race. De Schelderegatta is enkel open voor CR gemeten zeiljachten.

De Schelderegatta verliep iets minder voor ons. Er stond een vrij harde wind uit de verkeerde richting. Het was zowat heel de wedstrijd opkruisen. Hier en daar nog een tactisch foutje gemaakt en we belandden midden in het veld.

Uiteindelijk zijn we 25 ste geworden van de 39 boten in CRa.

- Delta Lloyd Volvo Ocean Gate race

De Volvo Ocean Race voer op 9 juni langs de Nederlandse kust. Zowel op de kant als op het water was er gelegenheid om deze spectaculaire zeilrace te volgen.
Voor de kust van Hoek van Holland werd een officiële boeironding georganiseerd, een wedstrijd van 20 minuten om 2 boeien. De gehele Volvo Ocean Race vloot kwam langs deze Gate.
Aangezien er 7bft stond en de Shamrock maar bemand werd door 3 man, vond de schipper het wijzer om op te geven teneinde schade te voorkomen.

De delivery naar Scheveningen en terug was wel een reuzemooie tocht !

- Deltaweek 2009

Het absolute hoogtepunt van de Shamrock. De Deltaweek was toch wel één van de leukste evenementen van het zeilseizoen. Zo'n 8-tal gemotiveerde jongeren en de Karel zorgden voor een bangelijk week!

Er zit veel variatie in het programma, toertochten naar sfeervolle Zeeuwse haventjes, dagraces op open water, een zeewedstrijd, zeer spannende competitie en gezellige feestavonden ( we denken aan Sint - Annaland ).

Spijtig genoeg was er weinig concurrentie in de ongemeten klasse. Onze grootste concurrent was een bootje, genaamd Eva, van wel zo'n 5 meter lang.

We moesten zo'n 2 uur en half voor dit bootje eindigen voor nog te kunnen winnen. Aangezien er in de week zéér weinig wind was, was dit soms wel een zéér moeilijke opdracht.

Het eerste weekend was het mistig en redelijk koud, maar het weer in de daaropvolgende dagen maakte dit allemaal wel goed ! Constant het zonnetje boven ons en zo'n temperatuur van +/- 30°. Vrijdags hadden we even actie op het water ! Er stond 6 - 7 bft, dat ook weer machtig leuk was.

Af en toe hadden we ook wel eens pech. Donderdag, toen we in Yerseke lagen, moesten we zonder schipper varen. Zowel Karel als Wim konden er niet bij zijn. Gelukkig hadden we Jahani Joly nog die wel wou schipperen. Maar er was een klein probleempje, de motor wou die ochtend niet starten... Was echt rot dat dit juist nu moest gebeuren. Een vriendelijke platbodem heeft ons dan uit de haven gesleept tot voor de start. Eens we de zeilen hadden gehesen kwamen we tot de constatatie dat er toch wel wat weinig wind was, we kwamen bijna niet vooruit. Gelukkig wist één van de crewmembers dat Van de Rest Nautics in Wemeldinge ons wel uit de nood kon helpen. Dan hebben we maar op de marifoon een sleep opgeroepen en zo zijn we dan Wemeldinge binnengesleept geweest. Gelukkig was Van de Rest bereid om ons direct uit de nood te helpen. Blijkbaar waren de batterijen kapot ... Nadat dit defect was verholpen zijn we 's avonds op motor teruggevaren naar Colijnsplaat. Echt nog een mooi stukje varen, zeker met de ondergaande zon die in de Oosterschelde zakte met een diepe hemelsblauwe lucht op de achtergrond.

Uiteindelijk hebben we de Deltaweek 2009 gewonnen ! Op de 2de plaats de Eva ( Thank god) en op derde plaats de Bloody Mary ( First 31.7 )

- De Mosselrace : 8 augustus

Dé familierace onder de races. Ook de Kaliwika ( Westerley 36) , de boot van de ouders van Wim en Karel, vaarden mee en die werdt benoemt tot mediaboot. Er was weinig wind, de Shamrock was dus in het voordeel. De enige die we moesten voorlaten was de Lutra 33, Wide Awake. Uiteindelijk zijn we dan ook 2de over de lijn gekomen. Dit goede resultaat werdt echter niet vertaald naar het eindklassement.

De uitslag was 10de van de 17 deelnemers in SW met spi.

- Breskens Sailing Weekend - 28, 29 en 30 augustus

Als we terugdenken aan Breskens Sailing Weekend dan denken we aan de ruige omstandigheden van onze eerste offshore.

Breskens Sailing Weekend was toch wel één van de zwaarste wedstrijden dit jaar. Vrijdag 28 augustus voorspelden ze 7 - 8 bft, en op zee is dit niet zo aangenaam, aangezien er toen echt wel grote golven ontstonden.

We besloten die vrijdag toch te starten. We moesten hoog aan de wind opkruisen naar het startgebied Wielingen. In dit weer was dit echt wel een eindje varen!

Halverwege het startgebied werdt dan gemeldt dat de start werdt afgelast. We konden dus terug zeilen, ditmaal gelukkig voor de wind! Toen hebben we ons snelheidsrecord verscherpt : 13.4 knopen en dat met de genua 4 en een dubbel gereefd grootzeil !

Uiteindelijk hebben ze nog herstart, maar wij hadden wijselijk besloten om naar te haven terug te varen voor schade te vermijden.

Zaterdag stond er al iets minder wind, zo'n 6 bft, maar er stonden nog steeds grote golven.

Voor de ongemeten klasse had men besloten een offshore van een kleine 50 mijl te geven.

Langs de Belgische kust tot aan de MOW 4 en dan rond de platen. Ik kan je vertellen, het was een héél eind!

Uiteindelijk zijn we dan rond 18 uur gefinished, uitgeput maar trots dat we onze eerste offshore tot een veilig einde hadden gebracht.

Gelukkig werden we ook nog eens getroost door het werkelijk schitterende optreden van Sam Gooris ( dit werd vooral gesmaakt door de Nederlandse aanwezigen ... )
Zondag hadden we dan onze start gemist, zodat we maar terug in de haven zijn gaan liggen voor een beetje te ontspannen en te bekomen van zaterdag.

De resultaten van BSW vielen dan ook tegen, 2 DNF's en een vierde plaats ( van de 4 ).

Volgend jaar beter !

- Goese Sas Trophy - 17, 18 september

Goese Sas Trophy was één van onze sterkste wedstrijden dit jaar. Ondanks de windstiltes en het warme weer was dit echt wel een leuke wedstrijd!

We hadden een zéér sterk deelnemersveld in onze klasse. We moesten het opnemen tegen de Antilope ( GS 43, winnaar Cowes Week ) , Allard ( Sydney 39), Weerga ( King ( Summit) 40), Xiffe ( X - 43), Wide Awake ( Lutra 33 ), Wemeldinges ( First 34.7), The Untouchables ( X - 35) ...
Zaterdag zijn we zo maar even 6des geworden! Dit was écht een prachtprestatie, we zijn MAAR een halfuur achter Antilope gefinished.

Zondag ging het ook vlot, er was iets meer wind en we hebben ons goed geamuseerd met het ingehaald te worden en het terug inhalen van de Exolist ( X - 35). Uiteindelijk zijn we die dag 10de geworden.

In het overall klassement zijn we 8 ste van de 17 boten geworden. Een geslaagde wedstrijd dus !

- The Antwerp Race : 3 oktober

De Antwerp Race is een jaarlijks gehouden zeilwedstrijd met start te Breskens (grotere deelnemers), Terneuzen (kleinere deelnemers) en Hoboken (eenheidsklassen) en aankomst voor de Antwerpse Rede. Traditioneel wordt de race begin oktober gevaren en sinds haar eerste uitgave in 1988 kent ze een steeds toenemend succes. Meer dan 200 deelnemende jachten, bemand door meer dan 1000 zeilers, tientallen volgboten en reddingsvaartuigen, duizenden toeschouwers op de Rede, zowel op rechter- als op linkeroever. Gevolgd door een feestmaal met prijsuitreiking.

Net zoals de Schelderegetta stond er weer veel wind. Ook hier zaten we weer midden in het veld, slecht voor de uitslag dus. Uiteindelijk zijn we 40ste van de 50 boten geworden.
Niet zo goed dus, maar het leuke avondfeest maakte veel goed!

- Trainingen

Sinds kort trainen we ook regelmatig, al dan niet met onze Coach Piet Smet. Deze trainingen helpen ons veel vooruit.

Zo kunnen we ook eens van positie wisselen, wat weer een ander zicht geeft op het team.

Deze trainingen zijn dus zéér leerzaam en zeker de moeite waard om te houden!

Tot zo ver het overzicht van ons zeilseizoen!

v.l.n.r : Daan Van Noten, Elien Hectors, Marloes Swinkels, Piet Smet, Alexander Smet, Karel Vandesande. Onder: Christiaan Monos, Benoït Liessens