Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

zaterdag 8 december 2012

ZA 1 decmeber 2012 GOOFIES 3 2012

Na de goede resultaten van de vorige goofies was het moraal hoog en het zelfvertrouwen groot: we stonden op een gedeelte 4e plaats in het klassement en hadden zicht op de top3.

Om de crew 100 procent te motiveren bracht de schipper zelfs koffiekoeken en warme chocomelk mee. De chocomelk was geen onverdeeld succes, sommigen fluisterden me zelfs in het oor dat bier voor na de wedstrijd nog een beter idee zou zijn: boodschap begrepen!

De weersvoorspelling gaf een 15 knopen wind uit het Noordwesten en het was laag water om 1200u dus heel de dag instromend water.



Wat de crew betreft zou Thomas Goossens het voordek doen, Benoit mast,Sara pit, Hardwin Sweep,Thomas Heirbout en Gilles Nelis trim, ondergetende werd vereerd met een mooie grootzeil positie , Wim Debacker aan het Stuur en Pieter bakstagen en tactiek.

 
De start was naar het westen en op dat moment stond de wind zuid, 10 knopen. Het eerste rak was bezeild naar de 2e rode booei naar het westen. We maakten de juiste keuze van de genua1 te selecteren en Wim en Pieter legden de boot mooi op de lijn en we konden starten met vrije wind maar wel vrij dicht tegen het land zodat we wat minder wind hadden dan de boten onder ons. Het lukte ons toch maar mooi om als 5 boot aan de eerste boei te komen. de Olympix op kop gevolgd door de Playstation, Pinta en
Andiamo. Niet toevallig dat deze jongens de top vier  uitmaken op het eind van de dag!  De Prince zat ons op de hielen. 
 


 




 
 
 

 
 
We gijpten mooi rond de boei en het was terug bezeild naar de zeelandbrug. Er onstond
een loefduel tussen de Pinta en de Andiamo en daar konden wij mooi van profiteren om onder de
Andiamo door te gilppen.
 
 
 
Bij de Overloop van Zierikzee was het plat voor het laken naar Zierikzee , de hoist van de spi ging goed en  we bleven netjes aan de li zijde gezien de stroom naar rechts afzette. Zo konden we ook de Pinta langs de binnenzijde remonteren. Bij Zierikzee aangekomen dropte iedereen de spi. Dat was uiteraard buiten de Shamrock gerekend.
 
 
 
 
 
 
Dus volgde er een reachrak naar de Hammen. Copy paste vorige Goofies. Wij dus onder spi en de rest onder gnua. we lagen dus op de 3e plaats en haalden de Olympix een beetje in. Het was zalig : in de vlagen raakte de giek het water en moesten we grootzeil dumpen en hiken . leuk Leuk leuk
Zoals de inbreker aan de rechter uitlegde: "het ging zo goe meneer de juge".
 
 
Helaas toen begon de miserie: De spidrop aan de hammen was niet vlot en we verloren hierdoor veel snelheid. De Pinta ging ons op dit punt opnieuw voorbij. We loefden om in de Roompot het kruisrak naar het zuidwesten aan te vatten maar ik was vergeten de grootzeil kar op voorhand in het midden te zetten. Wim had dus geen power en opnieuw verloren we veel tijd en snelheid. Mea Culpa.
 
 
 
Eens we goed en wel getrimd waren voor upwind merkten we dat we geen hoogte konden lopen en ook onvoldoende snelheid maakten tov de andere boten. We hadden te veel helling en waren overpowered. We waren maar met negen en ondertussen stond de voorspelde 15 knopen er, dus 21 upwind over dek. De genua1 was te groot en we konden hem niet mooi afvlakken. We besloten van het uit te zweten op dit rak gezien nadien terug een bezeild rak volgde waar de 1 wel van pas kwam maar we zagen de Pinta steeds meer afstand nemen en de Prince bangelijk dicht naderen. Zouden we toch geen peel doen naar de G3; daar was het ondertussen te laat voor, we hadden moeten wisselen op het reachrak. Ik schat dat we toen virtueel ongeveer  op de 10 plaats lagen.
 
 
 
Bij het laatste stukje upwind van de R20 naar de R22 maakten we een capitale tactische fout. Het was opkruisen naar de R22 met een korte slag over bakboord en een lange slag over stuurboord. Iedereen ding eerst door over stuurboord, de lange slag. De stoom kwam van rechts in dus  je had leebow, dwz de stroom zet je af naar je doel toe: ideaal. Ten tweede kwamen we dichter bij land en daar buigt de wind wat af , met andere woorden over stuurboord kreeg je op het eind van de slag een extra gratis lift.
 
 
 
Om de een of andere reden, en waarschijnlijk omdat ik maar zat te sakkeren dat we terrein verloren deden we van desperatie iets wat we niet hadden mogen doen: " en toen deed ik een malheure mijnheer de juge". mea magna culpa . We gingen eens even eerst de korte slag over bakboord doen . Gevolg we moesten de layline van veel te ver inschatten en kregen nadien inderdaad een reuze lift waardoor we tot 45 graden moesten afvallen om de boei te halen. We hadden dus reusachtig overzeild. Om ons nog eens helemaal met de neus op de feiten te drukken kwam de Prince dan nog eens parmantig over bakboord voor onze neus vlak aan de boei en moesten we nog dippen ook!!!! Slik.
 
 
 
Goed , daar lagen we dus vlak achter de Prince en de Pinta die was gaan vliegen! Geen nood, het volgende Cunning plan werd prompt gesmeed. We zouden loeven en spi trekken op het bezeilde rak naar Collijns. Het was een desperate move waar ik volledig achter stond. mea magna culpa . Zo gezegd zo gedaan, de spi ging er op , maar helaas met een klassieke zandloper van jewelste. We kregen hem er maar niet uit en moesten hem met het schaamrood op de wangen terug naar beneden doen. Dit alles voor de grote ogen van de crew in de rail van de Prince doe we hoorden jubelen tot bij ons. Ice riep zelfs dat hij geen handschoenen aan had .Ik repliceerde ostentatief met een sollicitatie voor een postie aan boord van de Prince tijdens de Kerstrace.
 
 


 
 
 
Nadat alles een beetje op zijn plooi viel konden we toch weer stilletjes wegtrekken van de Prince. Het ondertussen klassieke spel van 2 grootzeiltrimmers en stuurman met afvallen in de pufs en beetje loeven in de luls werkte toch weer.
 
 
 
 
Nog eenmaal vlot overstag aan de svk11 en klaar was Kees. Daarna was het bang afwachten hoeveel we aan ons broek zouden krijgen op berekende tijd. S'avonds las ik het verdikt op de website:
 
1. andiamo,2.playstaion,3Pinta  en Shamrock: 15
 
Toch hebben we ons schitterend geamuseerd en
3 belangrijke lessen geleerd
1. vanaf 10-12 knopen moet je aan de wind de Genua3 op hebben
2. in het kruisrak defensieve tactics en doen wat de anderen doen
3.als je achter ligt geen zotte dingen doen en beter je plaats consolideren.
 
Op naar de kerstrace op 15 december!
 
Met dank aan  Enigma en Pinta en Prince voor de mooie foto's.
 
Je kan nog meer media van deze wedstrijd bekijken op
 
 
en
 
 
en
 
 
en
 
http://youtu.be/_l3Y9MGLTdU filmpje van de Wild thing waar we veel in beeld zijn!
 
http://youtu.be/rYvJvoBqzis: filmpje van de wild thing van de start van oktober waar we ook veel in beeld zijn!
 
 
Lees ook de andere blogs:
 
 
 
 
 
 
 
 
 



1 opmerking:

Fan H zei

Was ein Bericht und schöne Photos!
So ist der Platz ja gerechtfertig.
Nun beim Segeln läuft leider nicht immer alles nach Plan. Es ist auf so vieles zu achten.
Mast-und Schotbruch!!!!!