Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

maandag 28 januari 2008

26 Januari : training. We liepen HARD (en hard vol ook).

Onze coach Piet Smet


Bovenste zeillat (1 week oud) na 30 minuten verdwenen...



Uitzitten was te nat zeker ?



Met zeelandbrug in zicht aan 10 knoopjes...












Erg intense momenten beleefd op de eerste zeildag met 'shamrock'.

Vrijdag met Piet, Wim en mezelf gans de (oude) zeilinventaris nagekeken (10 zeilen). Waarvan er 02 geselecteerd zijn om nog te laten oplappen en aanpassen voor het rolsysteem. Vervolgens een heel deel aanpassingen gedaan aan dek en touwwerk een beetje poetswerk enzovoort...
Zaterdag uitgevaren naar de oosterschelde, ons team :
Piet Smet (coach) , Wim, Bram, Bart, Mathias, Jean, Luc en mezelf.
Er stond flink wat wind (bft6) en een stralende zon. Als je de temperatuur even vergat was het net de Caribean. Dubbel gereefd op grootzeil en genua 4 was juist goed. Enkele rakjes gemaakt voor Kats en daarna tot voor het keten en terug. We liepen geregeld 10 knopen in beide richtingen met ongeveer halve wind (op GPS want we moeten nieuwe instrumenten installeren). Topspeed op GPS genoteerd was 11.9 (dit was wel stroom mee...met ruime wind). Voor het keten stond er een beetje golfslag en Piet is blijkbaar ook surfcoach...even oploeven voor de golf , golf aan de boeg = beetje afvallen , als het pakt nog meer afvallen...en hup je bent vertrokken. De spinakker is niet uit de zak geweest (het waaide volgens windfinder met pieken van 30+ knopen) en we willen eerst nog een aantal aanpassingen doen voor we hiermee van start gaan.

Tijdens het zeilen gemerkt dat er water gemaakt werd via het toilet , deze kraan toegedraaid en plichtsbewust schipper Wim ingelicht. Deze kersverse eigenaar stoof zijn voorpiek in en draaide daar 'voor de zekerheid' alle kranen dicht die hij kon vinden...overkill. Te begrijpen natuurlijk als je nieuwste aanwinst volloopt met heerlijk schuimend toiletwater. Wat volgt is minder grappig, bij het starten van de motor bleek deze niet zo prettig te draaien en al gauw werd de cabine gehuld in een dichte diesel-uitlaat-wolk. Dan toch maar gauw de koelwater uitlaat terug opengeschroefd zeker...Jammer , te laat want de druk die ontstaan was had al een pakking doen springen en even later ging het koelwater (uit) het toiletwater vervoegen, donker soepje hoor. Dit ging OOK hard. Eer we gevonden hadden waar het lek ontstaan was zat er al zo'n 10 cm water in de bilge. Het koelwater circuit was maar op 1 plaats gesprongen en was gauw weer vastgezet. Nog een geluk bij een ongeluk want dit heeft wellicht de motor gered van oververhitting. Gezien ik vanaf de start van de kalamiteiten me in het vooronder bevond is het enige wat ik me van de buitenwerld herinner een vreemd soort hamer-geluid. Met mijn voeten in koelwater 'frantically' speurend door de rook naar lekken heb ik me hierover luidkeels geinformeerd...'zeg wa is da onozel geklop ?'. Het bleek een wanhopige schiper te zijn die de te grote hendel van de manuele lenspomp in een te klein gaatje probeerde te rammen... Zo hebben we ook geleerd dat de elecktrische lenspomp enkel luistert naar het schakelknopje 'windex verlichting'...logisch toch...nu ge het zegt, de vorige eigenaar had dit inderdaad gemeld, maar waar liggen die nota's...







Snel aangemeerd in diversion sas van goes alwaar de trip eindigde...lekker gaan eten en tussen pot en pint kon iedereen er al mee lachen. Spijtig dat er niemand overboord gesprongen is, zo hadden we op één dag 3 rampscenario's kunnen ervaren...(engine failure, sinking, man overboard).



Zondag met Wim de shamrock teruggevaren maar kortgene , bilge opgekuist en leeggemaakt. Motor liep weeer perfect normaal....oef niks kapot EN lesje geleerd !
Goed nieuws voor de werf (toch maar compleet nazicht).





Contente mens : 'juist al mijn kraantjes dichtgedraaid, heerlijk dat droge gevoel'





ook de koelwater kraan boven het toilet (eens dichtdraaien voor wat animo !!!)














1 opmerking:

Lies zei

Seg dees blogske loopt ook vlot he.
Goed geschreven Ka! Foto's van het avontuur vlug vlug!!! Seg ik blijf maar vergeten dat jullie daar in het putteke winter aan het zeilen zijn! Brrr
X Lies