Beste Shamrockers
Afgelopen vrijdagnacht voeren Johan,Nonkel Luc, Christian en Karel de Sham via het kanaal van Walcheren naar Vlissingen. Na enkele uurtjes slaap vertrokken ze om 500 s'morgens richting zeebrugge. Helaas: geen lek wind en onder motor. Aangekomen op de RBSC club van havenmeester Wim Driessen (schipper van de Bolderik, die ook naar Cowes gaat) moest de Shamrock volledig leeg gemaakt worden, ook Francois kwam helpen. Daarna ging hij aan de haak en werden de overhangs gemeten. Na de middag moest er dan weer terug worden ingeladen door Wim, karel, Cjhristian en Hilde (de vriendin van Christian): er werd onmiddellijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een triage door te voeren: dingen die onvodoende gebuikt worden aan boord werden geelimineerd. Rond vier uur waren we klaar en kon er een testritje af met de nieuwe Code Zero. Bij het uitvaren van de haven van zeebrugge stond er 15 knopen wind. Gezien we geen grootzeil of genua voeren dienden we eerst onder motor voor de wind te gaan varen om de Code te kunnen hijsen: dit lukte aardig. Eens hij mooi stond zijn we dan gradueel scherper gaan varen. We liepen 8 knopen en hij stond als gegoten. We konden tot 50graden schijnbare wind varen. Met minder wind en met het grootzeil op kunnen we waarschijnlijk nog scherper. Gezien we nog niet zijn uitgerust om met de code te gijpen moest, om te kunnen keren, onder motor de code naar beneden en daarna weer hijsen over de andere boeg. We moeten eens goed bekijken hoe we met dat beestje kunnen gijpen: de spiboom installeren als een soort boogspriet? een verlengstukje onderaan en dan de voordekker maar de navigatielampen beschermen? We nodigen Francois of Bert eens uit om dat eens goed met ons te bekijken. Daags nadien zijn Karel, Christiaan en Hilde onder wisselende omstandigheden teruggevaren. Dank aan allen die geholpen hebben!
3 opmerkingen:
En hoeveel weegt hij nu leeg???
Schön die Shamrock in der Luft
hängen zu sehen. Nach soviel Aufwand, geht es sicher nun
nach einem Succes in den Racen.
Ciao
300 kg meer dan op het plan. Het juiste gewicht blijft een geheim....
gegroet
karel
Een reactie posten