Ondanks het feit dat we tegen onze zin in IRC moesten varen webben we ons toch goed kunnen amuseren.
Dank aan Pieter,Mark,Thomas Heibout en Tom Van Landeghem voor de delivery's!
Volgens de weerberichten zou er s'nachts een regenzonde over het land trekken en zou het s'morgens droog worden vanaf het oosten. Er zou s'morgens 15-17 knopen wind staan en die zou in de loop van de dag afzwakken.
Groot was onze verbazing toen we om 5.45u afspraken aan het Willemsdok: windstil en droog: vreemd.
Zelfs in Breskens was het droog en stond er maar een lichte bries van 10 knopen.
In de donker vertrokken we naar het startgebied. IRC2A was de eerste startgroep. In onze klasse allemaal toppers: 2 spiksplinternieuwe Grand Soleils 39: Falco en Allegria en 4 nagelnieuwe J111's (vliegmachienen!) Jexentric Ripper, Djin, Sweeny en Djin. Daarnaast Willy Walschaats met Asterix ( coryfee van de antwerp race!) , X35 Untouchables , Michel Lefebvre met Manta ( First40) ,Rackham (gloednieuwe JPK),Luctor et emergo (ker32),Intention (BH36) en tenslotte de enige boot waar we ons een beetje mee verwant voelen: de Pinta92 (ook een One tonner). Met andere woorden daar stonden we met onze 30 jaar oude boot tussen al dat nieuwe geweld . Het voelt alsof je een Formule 1 wedstrijd gaat rijden met een wagen van 1985. Enfin, we hadden niets te verliezen.
Gelukkig hadden we een oerdegelijk team:
We beginnen van achter: Guus Verhaagen van het Vyf talent team deed tacktics en dat zullen de tegenstanders geweten hebben en Chistophe Lamproy van de Enigma deed Navigatie.
Ondergetekende was stuurman.
Op het grootzeil leverden Benoit en Tom Van landeghem een Sisyphus arbeid:
Genua- en spitrimmers van dienst waren Thomas Reher en Rob Leye
Thomas Heirbout deed de piano
Vang, downhaul, bouncing,sweep gebeurde door Hardwin en Vincent
Tenslotte Mark aan de mast
En last but not least.....need i say more?
Dankzij de prima timing en situational awareness van onze tacticus en navigator hadden we een voortreffelijke start. We starten aan het pin-end (ARV1) en hadden vrije wind, we loefden richting de zandbank om gedurende het eerste uur dat de stroom nog tegen stond wat voordeel te halen. Heel eventjes lagen we eerst in de antwerprace, voorwaar een goed gevoel. Falco,Alegria van carl sabbe, Excentric Ripper en de Manta van Michel lefebvre hadden duidelijk meer bootsneheid dan ons en gingen er al snel vandoor. Pinta,Luctor en Rackham hadden een mindere start en lagen duidelijk achter. Wij lagen in een treintje met Untouchables en de 3 andere J 111: Jbie, Djin en Sweeny. Het was een bezeilde koers, iets waar de shamrock niet in uitblinkt. Het was dus zaak van heel attent te trimmen. De Genua wisselde van de gewone naar de buiten schoot en aan het grootzeil was het ctu spelen met de kar, de schoot en de vang. Zo konden we toch bij het pack blijven. Aan de overgang tussen ARV en Everingen moesten we een knikje maken aan een boei. Guus haalde alles uit de boot om een overlap te creeren met Untouchables en dat lukte. Met heel veel zelfvertrouwen werd Coen Whorman aangeroepen:" We hebben overplap en je hebt het gezien!!" Ik zag de stoom uit de oren van de andere schipper komen maar hij gaf ons wel netjes water en we konden een plekje opschuiven.
Het was echter een Pyrrus overwinning want net voorbij Terneuzen trok de Untouchables veel sneller spi dan ons en ....hij was er vandoor en eindigde vijf plaatsen voor ons: ere wie ere toe komt.
In het middelgat tussen Terneuzen en de bocht van Bath was het zoals gezegd voor de wind. Hier maakten we de fout van de kleine spi te hijsen. We lagen net achter de Wyknot en de Untouchbles en haalden ze niet bij maar verloren ook weinig terrein.
Volg deze link naar een filmpje van dit rak:
en
en
Bij Hansweert werd het terug een ander verhaal. Zoals steeds heb je voor de wind het gevoel dat er minder wind staat dus hesen we terug de genua1 voor het aan de windse werk richting de platen van Walsoorden en Valkenisse. Natuurlijk trok de wind daar wat aan naar 15 knopen en hadden we geregeld 22 knopen over dek…en dat met de genua1. We lagen in een kruisduel met de Wyknot en een van de J’s en konden stand houden, maar de X-35 was weg. Eens de bocht gerond was het opnieuw bezeild naar de bocht van Bath. Opnieuw was het een hard labeur voor de grootzeiltrimmers. Op een gegeven moment werkten we met 3 trimmers aan de main: eentje voor de kar, eentje voor de schoot te vieren en een derde om te grinden. Ook de genuatrimmers hadden de handen vol.
Bij de bocht van Bath ging het opnieuw aan de wind en werd het even hectisch aan de 82a boei. Het was een erg nauw stukje waar we moesten opkruisen aangezien er een paar vrachtschepen door de vaargeul gingen. We waren aan het kruisen tegen 2 swans 45 en de Intention . De Organisatie van de Antwerprace kwam met verschillende RHIBS instructies geven voor het passerende vrachtschip. Hierdoor waren we even wat afgeleid terwijl we over stuurboord liepen en dienden we een crashtack te doen voor een bakboorder. De Intention was blijkbaar ook even afgeleid want die liep bruusk aan de grond.
Bij Doel was het nog steeds kruisrakken met veel wind afgewisseld met bezeilde stukken. Aan de wind konden we het maar net te baas met onze genua 1: als de crew niet snel genoeg in de rail zat gingen we behoorlijk scheef! Gelukkig was Guus zeer tevreden met de hoogte en de snelheid: “ man wat loopt die boot hoog en hard” stond hij ctu te roepen: Guus, jij mag gerust nog een keertje mee!
Net voorbij Doel moesten we een heel stuk uitwijken voor een grote autovervoer boot. Hierdoor verloren we heel wat tijd. Maar veiligheid is uiteraard het aller belangrijkst!
Parijs-Roubais heeft het Bois de Vallers en de Antwerprace heeft het bos van St Anneke. Zoals ieder jaar valt de wind hier volledig weg en kan je op tien minuten 10 plaatsen winnen of verliezen. Net ervoor was de Bounty ( Grand soleil 46) ons gepasseerd met Evy Van Acker, Sebastien Godfroid en Marc Flamand. Mooi volk dachten wij, we zullen die maar volgen dacht ik. Als er een het bos van St Anneke kent is het wel Marc Flamant wel: Hij woont er vlak bij en God weet hoeveel Antwerpraces heeft hij wel niet gewonnen in wat voor prachtige schepen? Om dan nog over het palmares van Evy en Sebastien te zwijgen. Dus: follow de leader dacht ik. Gelukkig was onze navigator Christof goed uitgeslapen en had ik de vorige week de baan 4 keer uitgetekend en ontdekt dat er dit jaar nog een extra boei aan het parcours is toegevoegd. De Groene Boei 105 moet bakboord gelaten worden terwijl je natuurlijk stuurboord wil passeren om aan de bakboord oever uit de windschaduw van het Bos te blijven. Helaas hebben verschillende boten dit te laat opgemerkt en moesten ze terug keren om de boei aan de juiste zijde te ronden: inclusief de Jedi en de Bounty . Pijnlijk, ze lagen dus terug achter ons en wat later onder ons terwijl er heel weinig wind was. We dekten ze dus ongewild af maar we konden zelf geen kant uit met 0.5 knopen snelheid over het water was het eerder een drijfpartij met de Bounty aan lei. Marc zag er niet gelukkig uit maar ja:” ‘t stad is voar iedereen” zeker hee?
Parijs-Roubais heeft het Bois de Vallers en de Antwerprace heeft het bos van St Anneke. Zoals ieder jaar valt de wind hier volledig weg en kan je op tien minuten 10 plaatsen winnen of verliezen. Net ervoor was de Bounty ( Grand soleil 46) ons gepasseerd met Evy Van Acker, Sebastien Godfroid en Marc Flamand. Mooi volk dachten wij, we zullen die maar volgen dacht ik. Als er een het bos van St Anneke kent is het wel Marc Flamant wel: Hij woont er vlak bij en God weet hoeveel Antwerpraces heeft hij wel niet gewonnen in wat voor prachtige schepen? Om dan nog over het palmares van Evy en Sebastien te zwijgen. Dus: follow de leader dacht ik. Gelukkig was onze navigator Christof goed uitgeslapen en had ik de vorige week de baan 4 keer uitgetekend en ontdekt dat er dit jaar nog een extra boei aan het parcours is toegevoegd. De Groene Boei 105 moet bakboord gelaten worden terwijl je natuurlijk stuurboord wil passeren om aan de bakboord oever uit de windschaduw van het Bos te blijven. Helaas hebben verschillende boten dit te laat opgemerkt en moesten ze terug keren om de boei aan de juiste zijde te ronden: inclusief de Jedi en de Bounty . Pijnlijk, ze lagen dus terug achter ons en wat later onder ons terwijl er heel weinig wind was. We dekten ze dus ongewild af maar we konden zelf geen kant uit met 0.5 knopen snelheid over het water was het eerder een drijfpartij met de Bounty aan lei. Marc zag er niet gelukkig uit maar ja:” ‘t stad is voar iedereen” zeker hee?
Voorbij de bocht van de Zeevaart School kwam de wind maar heel zachtjes opzetten. Er volgde nog een heel leuk kruisrakje tegen de Bounty met Evy ditmaal aan het stuur en tegen onze rechtstreekse tegenstander met quasi identieke rating de Wyknot (first40.7). Guus en de hele ploeg stonden zo scherp als een mes: Na de eerste tack lag de Wyknot op gelijke hoogte aan de andere oever en moest Evy van Acker achter ons dippen gezien we over bakboord lagen. Dat was een redelijk intens gevoel! Bij de volgende cros passeerde was de Bounty voor ons, gelukkig maar! We kunnen dus later tegen onze kleinkinderen vertellen dat we ooit voor de rede van Antwerpen geracet hebben tegen de drie allergrootste zeilers van België tegelijkertijd !! Maar de Wyknot , die moest er toch nog aan geloven! Ik had het gevoel dat er aan Linkeroever wat meer wind stond en we bleven dus aan deze kant terwijl de Wyknot aan de kant van ’t stad bleef . Guus zei ook dat de boat-end bevoordeeld was. Ik wist niet dat een finish lijn ook een byas kon hebben? Eens opzoeken in de U north tacktics. Dat was dus nog eens een superleuke finish!!
En dan besef je plots dat je een hele dag in de gietende regen hebt gevaren (overal kelders ondergelopen en zo) en dat je helemaal doorweekt en koud bent!
Ze mogen ons daar zeker volgend jaar terug verwachten daar in Antwerpen: we’ll be back!
6 opmerkingen:
Proficiat Shamrockcrew für das gute
Resultat bei Goofie's 06-10-12 und
Antwerprace 2012.Toffer Bericht,
schönes video und tolle Photos.
Endlich können wir wieder geniessen von Eurer Zeilracen.
Succes weiter
gezeilde tijd 5u50m15s
x CR 1,0416
geeft verbeterd: 6u04 49'
oftewel een 18de plaats.
Wij hadden den 105 kunnen halen mochten die mannen van de Why Knot niet in de weg gevaren hebben. Ze hadden de boei gemist en kwamen tegen stroom langs de verkeerde kan terug. Lagen dubbel en dik in de weg voor ons en de Bounty. Wij hebben moeten vallen om niet op de Why Knot of de boei te varen..echter Bounty wou toch nog tussen ons en boei..schamschot niet gezellig.
willen de twee anoniemen zich kenbaar maken aub?
Christophe (Jedi)ivm boei 105.
bericht aan Christophe van de Jedi:
dus jullie hebben een aanvaring gehad met de bounty?
Een reactie posten