Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

maandag 1 februari 2010

Wim en Elien op verplaatsing !

Zoals jullie misschien gelezen hebben op onze site, had Thomas Goossens overlaatst een training  met ons meegezeild.
Nu had Thomas mij en Wim uitgenodigd voor eens training met de Cedo Nulli mee te zeilen.
Dit aanbod hebben we natuurlijk niet afgeslagen !
De Cedo Nulli is een X - 41 OD. Die OD staat voor One Design, de X- 41 is dus een erkende eenheidsklasse.
De X - 35 OD is het kleine broertje van de X - 41 OD.
Ook werd de X - 41 genomineerd tot 'European Yacht of the Year'.

Dus zaterdagmorgen vertrokken Wim en ik naar Colijnsplaat. Helaas wou het weer weer niet meewerken.
Toen we vertrokken was het echt koud en vielen er pakken sneeuw uit de lucht!
Na een spannende tocht ( dankzij Wim zijn achterwielaandrijving ... ) kwamen we aan in een besneeuwd Colijnsplaat.
Ook de Cedo Nulli was ondergesneeuwd, het beloofde dus koud te worden! Er stond dan ook nog eens 4 beaufort die uit noordwesten kwam !
Blijkbaar waren we niet de enigste nieuwelingen aan boord, ook Tom en Olivier hadden nog nooit met de Cedo Nulli meegevaren. Verder hadden we Thomas en Anton Goossens ( Anton is de jongere broer van Thomas), Irma en Kurt.
Gelukkig voor ons, hield Thomas eerst een droge training waarbij hij heel de boot aan ons uitlegde.
Ik werd benoemd tot voordekker, tot mijn grote vreugde ! En Wim werd benoemd tot pianist. Anton was de mastman, Thomas de stuurman/schipper, Kurt en Irma de genuatrimmers en Tom en Olivier deden grootzeiltrim.
Na de uitleg waren we dus ready to go!
Ik moet zeggen, het was een leuk gevoel om op een X - 41 de jachthaven uit te varen !
Nadat we de zeilen vlot gehesen kregen, konden we beginnen te zeilen!
Thomas wou eerst een kruisrak doen voor ons aan de boot te doen wennen. Hierbij wisselde iedereen eens van positie zodat iedereen eens de genua kon trimmen of het grootzeil.
Na wat over en weer gevaren te hebben, vonden we het wel een goed idee om de spinakker te trekken.
Er stond nog zo'n 3 beaufort, dus een perfect briesje voor het 150m² grote doek te vullen.
Gelukkig voor mij ging de spinakker goed ( lees : loefschoot in de bek, val langs de juiste kant, de spischoten juist aangeslagen en geen zandloper) omhoog.
Ongelukkig voor ons begon het toch wel juist te sneeuwen. In die sneeuwbui begon ook de wind aan te trekken, zodat het toch spinakkeren wel redelijk spannend werd.
Voor alle veiligheid hebben we de spinakker er maar afgehaald.
Toen het stopte met sneeuwen, stopte het ook met waaien. Er stond nog zo'n goede 1 knoop wind.
Ook trokken de wolken weg, zodat de hemelsblauwe hemel tevoorschijn werd getoverd.
Het ideale weer dus voor wat foto'tjes te trekken ( zie de picasa hieronder).
Uiteindelijk zijn we dan maar teruggedraaid naar Colijnsplaat op motor, we gingen echt niet meer vooruit en dreven af naar de zandbanken.
Ik mocht sturen, en ik moet zeggen het lichte carbon stuurwiel voelde heerlijk aan!

Kortom, het was echt een prachtige en geslaagde dag! We hebben weer wat dingen bijgeleerd die we ook op de Shamrock kunnen toepassen ( zoals rekkers op het voordek, een downhauler van de genua, ...).

Hieronder de picasa :

Het team ( op Irma, Kurt en Wim na)

Een volhardende spitrimmer Kurt

Thomas en ik

Ik aan het machtige stuurwiel !

Bedankt !

Anoniem zei

Mooi verslagje Elien!
Wanneer is de volgende training van de Shamrock eigenlijk?Van zulke zomerse foto's krijg je zin...om te zeilen!

Elien zei

Bedankt !
Er volgt in februari zeker nog een training, maar de datum zullen we bespreken op de wedstrijd van zaterdag, maar ik zal de datum ook wel de site plaatsen.