Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

dinsdag 27 juli 2010

COWES DELIVERY DEEL 2







Verslagje van de overvaart: Oostende-Eastbourne

Shammers,

Shamrock ligt aangemeerd in .... hoe was't nu weer Wim? ha ja, in Eastbourne.

Vrijdagavond aangemonsterd in Oostend, ttz Wim, Cathy en ikzelf. Marina-toegangscode 1414E

Zaterdagochtend Oostende verlaten 7.00hrs
redelijk traject op motor gevaren op een windloze biljart-vlakke Noordzee.
In de buurt van Nieuwpoort zeilen gezet onder animo van een school dolfijnen, zelfs nog reach rack uitgeperst tot voor Duinkerken, wind W 5kts
Overvallen door een windzone van 15-18kts die binnen seconden over ons heen ging, spi was dan al down en genua 2 stond al te zonnen.
Alle hens aan dek, alle drie dus, en met een rotvaart tussen Duinkerke en Calais de oversteek ingezet, samen met nog twee zeiljachten in de buurt.
Netjes Traffic Separation Scheme gedwarst laverend tussen de gigantische containerschepen (dit laatste is een dichterlijke vrijheid van de schrijver, we zagen welgeteld één coasterke dat op heel grote afstand onder ons door ging...).
Zicht zo goed als perfect, voor ons white cliffs of Dover, achter ons white cliffs van Cap Blanc Nez.
Enkele stevige golven over dek gekregen, bemanning zeiknat tot grote hilariteit dit alles onder een mooi zonnetje.
In één rack (kotskoers) Dover West Entree binnen gesjeesd, keuze was afvallen en tegen oost-havenhoofd vlammen, of afgezet worden met stroming tegen west-havenhoofd. Toch maar netjes tussen de twee gekozen.
Zeilen down na een zeer fysieke maar mooie zeil-overtocht. Sham gedroeg zich uitstekend en was in haar (zijn?) nopjes.
Tip: als u gaat dineren in het lokale Italiaanse Pizza-restaurant:
1. neem uw eigen Dr. Outker mee want pizza is er niet
2. neem een blikje zeevruchten mee en kieper dit over de pasta Frutti di Maré, die zijn nl vrij schaars in uw bord (in de wiskunde spreekt men dan van een limiet strevend naar nul...)

Toch lekker geslapen aan boord. Marina-toegangscode 5214

Zondagochtend op om 6.00hrs, Dover verlaten 6.45hrs richting Brighton, met in 't achterhoofd Eastbourne aan te lopen.
Zelfde scenario als zaterdag: zonnig, wind ZW 4-5kts, kleine golfslag (wind tegen, stroom mee)
Stuk op motor, stuk mooi bezeild aan de wind.
Dungeness gepasseerd en trauma in Wim's jeugdige leven weggeveegd (Wim zal zelf het verhaal wel doen!)
Slag bij Hastings (1066) overgedaan toen de wind kwam opsteken naar 15-22kts. Echter met zeilen netjes getrimd (North U-trim pag 428 § 6) slagje BB gemaakt en terug SB om recht op Eastbourne aan te lopen. Geen kotskoers deze keer, wel bijzonder mooie omstandigheden, handje meer had gemogen natuurlijk !!
Met mooie surf halve wind als afsluiter Sovereign Harbour Marina, Eastbourne binnen gelopen, sassen van 15.00hrs meegepikt.
Opvallend:
1. in de sluis getrakteerd op mooie drijfpontons, dus vastleggen en pintje drinken ipv landvasten aanzetten of vieren
2. verwelkoming door één van de havenmeesters met netjes op marinaplan aangeduide ligplaats, facilities (was hoogwater) en restaurants. Professioneel !!

Bijzonder mooie haven, netjes en gezellig. Marinatoegangscode 2958
Afgetuigd en opgekraamd, Benoit was het baken voor de terugreis naar België, Super Thanks Benoit!

Skipper trakteerde in stevig-gefenderd restaurant, gedeeltelijke bemanning heeft zich terug aan de pasta Frutti di Mare gewaagd, dit keer met een gezonde dosis zeefruit en overdosis rode pepers (Shuttle heeft het geweten !!!)

Site-seeing gedaan op weg naar Dover, zeer veel spookrijders tegengekomen.
Boarding Shuttle 21.50hrs, terug op Franse macadam 22.30hrs.
Terug te Oostende 23.30hrs om auto op te pikken en oostelijke koers in te zetten.

Te onthouden:
- twee prachtige zeildagen gehad onder uitstekende omstandigheden
- op zee met 22kts kan Shamrock een paar mannetjes meer verdragen
- ook een delivery is een mooie en leerrijke zeiltocht
- van de rokjes van de lokale schonen zal je geen spinnaker maken, hoogstens een klassewimpel...


cheers, Frank


http://picasaweb.google.be/108955798747710107965/ShamrockDeliveryOostendeEastbourne10072425#

2 opmerkingen:

Fan H zei

Chapeau!!!Ganz schön mutig, die Delivery Cowes mit so wenig Crew zu machen!!! Erinnere mich noch vor einiger Zeit eines Intervieuw des Käptn W dass die Crew nicht so für die Nordzee war (grote golfslagen,niet so gemakkelijk met de hoge Mast enz.)Guten Training gehabt. Toi, Toi, Toi für die Cowes Wettkämpfe.

Team van de Visse zei

Beste Shammers,

Bij deze alvast heel veel succes en plezier gewenst tijdens jullie avonturen aan de Zuid Engelse Kust!! Break a leg!!

Blijf schrijven aub, want de verslagjes zijn erg leuk om te lezen!

Zeilersgroet,

Raoul van de Visse