De dag begon met een stralend zonnetje voor de yachtensluis van de krammer. Er volgede een verfrissende duik en er werd contakt gelegd met de Arcona 340 ( ORC2) ( vorig jaar Yachtvison) met de immer sympathieke Arthur en zijn team. Ook de Enigma was van de partij (ongemeten klasse). De wedstrijd waar het om ging heet de "aanbrengrace" en gaat van de krammersluizen doorheen zijpe, mastgat en keeten om te finishen rond de zeelandbrug. We waren helaas de enige contenders van ORC-IRC1 maar we starten samen met ORC2 waar een felbevochten strijd gedurende heel de week zou woeden voor het klassement. Aan de start verschenen dus als onze tegenstrevens: de Rakker (Archambauld 31), een bootje dat verschrikkelijk hard en hoog kan lopen. De Arcona 340 met het team Van Harry Amsterdam en met een aantal zeer gerenomeerde jonge en getalenteerde wedstrijdzeilers aan boord. De Seven: een bavaria 34 match die vandaag met ploeg maar de rest van de week dualhanded man en vrouw zou varen. De New Frontier: een J35 die zo hoog en snel loopt dat je er duizelig van zou worden. Deze boot zou tijdens de week ook dualhanded vader en zoon varen. Steengoed zijn deze mannen zodat ze meestal zelfs real time voor ons waren en uiteindelijk de eindoverwinning ORC 2 in de wacht sleepten.
Enfin start rond 1200u met even wat meer wind een 10 knopen en de genua 2 erop. Opkruisen in het zijpe tegen de ususal suspects van de rest van de week: Rakker,Arcona,New Frontier en Seven. Bakboord -stuurboord situaties, constante wind en prachtig weer: again champaign sailing!
Halverwege het mastgat viel de wind er wat uit en was het eventjes erg taktisch: li viel de wind weg (arcona was het grootste slachtoffer) re kreeg een lift: we zaten aan de goede kant.
Bij keeten stond de wind terug mooi door en was het opnieuw een kruisduel met New Frontier, Sven en Rakker. Met rakker ontstond een klassieke bakboord-stuurboord situatie (wij lagen over bakboord en hadden dus voorang) Ik stond aan het stuur en had hem in de mot en dacht: dit haalt hij niet en wanneer gaat hij nu dippen?? Hij dipte helaas niet en net als ik wil afvallen om hem te ontwijken gaat hij nog vlak voor mijn boeg overstag (klassieke 'textbook' fout!) , ik kan niet meer uitwijken en hij ligt vlak voor me met no Boatspeed whatsoever. Er volgde een luide knal terwijl we op zijn hek smakken. Elien beweert later dat ze de rakker ziet vooruit gepropulseerd worden door het impact. Wij hebben geen schade ( de sham heeft een dikke inoxen plaat op de boeg de eerste 40 cm, ideaal als stormram) . De rakker zijn hekstoel (achterste preekstoel ) aan bakboord is naar de haaien en ze hebben een 10cm diepe 'voore' in hun spiegel. Ze roepen verontschuldigingen en draaien keurig een rondje. Wij hijsen geen protest maar proberen een etentje s'avonds los te weken. Dit is helaas niet gelukt.
Nadien is het heerlijk kruisen naar de zeelandbrug , daarna een bezeild rak en tenslotte nog een klein spirakje naar 'Keeten B', de vrijwaterton. Gelukkig staat er weinig wind en de hoist, gijp en drop lukken prima met zen vieren: Wim, Elien,Mathijs en Nicolas.
We zijn uiteraard gewonnen in onze klasse, hebben het ORC2 veld achter ons kunnen laten en op gecorigeerde tijd eindigen we 2e of 3e in het ORC2 veld: Niet slecht.
Enfin start rond 1200u met even wat meer wind een 10 knopen en de genua 2 erop. Opkruisen in het zijpe tegen de ususal suspects van de rest van de week: Rakker,Arcona,New Frontier en Seven. Bakboord -stuurboord situaties, constante wind en prachtig weer: again champaign sailing!
Halverwege het mastgat viel de wind er wat uit en was het eventjes erg taktisch: li viel de wind weg (arcona was het grootste slachtoffer) re kreeg een lift: we zaten aan de goede kant.
Bij keeten stond de wind terug mooi door en was het opnieuw een kruisduel met New Frontier, Sven en Rakker. Met rakker ontstond een klassieke bakboord-stuurboord situatie (wij lagen over bakboord en hadden dus voorang) Ik stond aan het stuur en had hem in de mot en dacht: dit haalt hij niet en wanneer gaat hij nu dippen?? Hij dipte helaas niet en net als ik wil afvallen om hem te ontwijken gaat hij nog vlak voor mijn boeg overstag (klassieke 'textbook' fout!) , ik kan niet meer uitwijken en hij ligt vlak voor me met no Boatspeed whatsoever. Er volgde een luide knal terwijl we op zijn hek smakken. Elien beweert later dat ze de rakker ziet vooruit gepropulseerd worden door het impact. Wij hebben geen schade ( de sham heeft een dikke inoxen plaat op de boeg de eerste 40 cm, ideaal als stormram) . De rakker zijn hekstoel (achterste preekstoel ) aan bakboord is naar de haaien en ze hebben een 10cm diepe 'voore' in hun spiegel. Ze roepen verontschuldigingen en draaien keurig een rondje. Wij hijsen geen protest maar proberen een etentje s'avonds los te weken. Dit is helaas niet gelukt.
Nadien is het heerlijk kruisen naar de zeelandbrug , daarna een bezeild rak en tenslotte nog een klein spirakje naar 'Keeten B', de vrijwaterton. Gelukkig staat er weinig wind en de hoist, gijp en drop lukken prima met zen vieren: Wim, Elien,Mathijs en Nicolas.
We zijn uiteraard gewonnen in onze klasse, hebben het ORC2 veld achter ons kunnen laten en op gecorigeerde tijd eindigen we 2e of 3e in het ORC2 veld: Niet slecht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten