Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

vrijdag 6 augustus 2010

COWES WEEK: DAY 6

Na het avontuur van gisteren konden we vandaag genieten van wat rustiger weer. Bij het uitvaren van de Medina stonden er geen golven: zalig! We hadden een commitee start. Dat wil zeggen dat je s’morgens op kanaal 27 moet uitluisteren om te weten waar het startgebied is. Het bleek ergens voor portsmouth op de Bramble te zijn. Benoit nam een dagje vrij dus vulde ik zijn positie in aan de mast en Simon deed trim. Tijdens de start stond er 12 knopen wind en het was een heel korte startlijn. FRancois nam de start van zijn leven maar het was jammer genoeg een general recall. Bij de tweede start stond er een zwarte vlag, dit wil zeggen dat als je te vroeg over de lijn bent dat je dan onmiddellijk gedisqualifieerd bent ipv een penalty te krijgen. Logischer wijze was onze 2 start dus heel wat defensiever. De start leek op het eerste gezicht goed maar we zaten weer in vuile wind en ronden de eerste boei na een zeer kort rakje upwind als 20e van de 28. Het was vandaag een kort parcours met heel korte rakjes: 2 driehoeken eigenlijk en dan uiteindelijk upwind en tegen tij terug naar cowes. Na de eerste driehoek lagen we al beter: 15e van de 28. Echter bij het laatste spirak ging het even mis. Gerben stond maar te roepen dat we een koers van 150 graden moesten varen en we lagen op 90 terwijl we iedereen mooi volgden. Uiteindelijk bleek die ‘iedereen’ een andere klasse te zijn: heel snel de spi naar beneden en oploeven maar! Pijnlijk genoeg lagen we terug vanachter in de vloot. Het kalf is verdronken dacht ik. Echter bij het laatste lange rak terug naar cowes ontstond er vanachter op de boot een ‘cunning plan’. Gerben, onze lokale navigator,voorzien van de boekjes ‘winning  knowledge en winning tides’ (die Yan trouwen mij maanden gelden had aangeprezen en die ik dus op voorhand had aangekocht), zag dat de stroom aan de kant van het eiland een stuk minder was dan aan de kant van het vaste land. Nochtans ging iedereen van onze klasse langs de kant van het vaste land. Bert Janssen van de Prince de Petarq nam met zijn arendsoog waar dat er ook nog eens meer wind zat aan de kant van het eiland. Na kort overleg met Francois en Fokko gingen ze ervoor: alea iacta est! . Tijdens ons kruisrak werden we nog voorbijgelopen door de top van de IRC O: De Jethou, de Origin (tp52) en de Bob: indrukwekkend! Stilletjes aan werd het duidelijk dat de gok resultaten afwierp. Toen we terug contact met onze vloot hadden lagen we naast de Xinxa, een topper uit onze reeks, en lieten we de Red zeppelin (salona 37) en de Mother of old Gun (houten One tonner) achter ons.  Resultaat: 5e van de 33: Super!! We waren vroeg terug in de haven en deden met de auto nog een excursie naar het zuiden van het eiland. S’avonds had Bert nog een verassing voor ons in petto. Dankzij zijn halftonner verleden kende hij de vice commodore van de Royal Corinthian Yachtclub en deze nodigde de volledige crew uit voor een drink in het clubhouse en daarna een dinnerparty op de Cowes Royal Corinthian Yachtclub ! Another day at Cowes!

Geen opmerkingen: