Na een refit van 10 maanden gaat de shamrock terug in het water.
Het was een hele klus maar het is gelukt!
Dankzij de niet aflatende en competente hulp van Wim De Backer en Pieter Van den Eynde
kon het project tot een goed einde gebracht worden.
Wat werd er allemaal aan de shamrock gedaan?
In augustus 2011 ging de sham in de kleine loods van de rycb alwaar we een perfekt plekje achteraan in de loods kregen. We wensen de mensen van de RYCB te danken om ons gedurende 10 maanden in idelale omstandigheden te huisvesten. In het bijzonder Jaques, de opzichter van de site die over de shamrock heeft gewaakt alsof het zijn eigen boot was.
Voor het verven van de romp vertrouwden we op FREDDY OELBRANT van de firma NAGAKI (je kan hem googlen) die deze klus tot een prachtig einde bracht. We zijn blij dat we deze taak aan hem overlieten want een romp verven met AWLGRIP verf is echt niet simpel zoals we later bij het verven van het dek zouden leren.
enkele fotos van de verfwerken: VOOR
TIJDENS:
TIJDENS:
TIJDENS:
NA:
Ondertussen werd door Pieter Wim en mezelf de mast gestript en gezandstraald:
Nadien werd onmiddellijk een speciale goene primer geplaatst en daarna 2 lagen Awlgip primer en 3 lagen Awlgrip lak.
Tenslotte werd de giek bij Wim De Backer thuis in de garage gespoten: dat ziet er beestig goed uit. We verkozen om alle plamuur van de giek te verwijderen om zo de aluminum plating en de rivetten goed zichtbaar te maken. Dit geeft een retro-look zoals de vliegtuigen van de jaren 50-60.
Tijdens de maanden Oktober en November werd dan het dek volledig gestript: alle fittings werden verwijderd.
Daarna kwam het schuren van het dek:
Het plamuren van het dek
en tenslotte aftapen en verven
Tijdens de paasvaklantie konden dan de fittings worden teruggeplaatst: gelukkig had ik daar een wel heel bijzondere helper voor!
Foto's ontbreken helaas maar we willen de volgende mensen zeker niet vergeten:
Wim De Backer: volledige refit van de electra, vervangen genuakarren en jibtracksysteem, vervangen grootzeilkar en windwardsheeting karssyteem. vervangen vang, verven giek,vervangen spidownhaul, alle splits en touwwerk en zo veel meer
Pieter Van Den Eynde: schuren dek,schuren en verven voorkajuit,verven bilges, plaatsen nieuw toilet, rerigging van de mast, polijsten van alle inoxen fittings,onderhoud whinches en zo veel meer....
Hall Spars: testen en vervangen van want en stagen
Freddy Oelbrant (Nagaki): verven Romp; dek,mast
Thomas Reher: plaatsen en onderhoud whinches, fitting van whinches
Elien hectors: fitting organisers
Martijn Putzeys: schuren, verven en talloze klussen
Caroline Vandesande: 5d lang fittings!
Carl Vandesande: Hulp bij fittings
Karel Vandesande: hulp bij fittings
Klaas en Teun Tjoonk: Hulp bij schuren en verven
Piet Smet: Stepping van de mast en tuning van wanten en stagen ( hij heeft nog nooit zo recht gestaan!)
Rob Dams: inox laswerk
Patrick Peeters: Custom mastvoet
Jan De havenmeester van RYCB
Jaques de opzichter van de RYCB
Erwin Hoebus en de Collega Haematoloog van het middelheim wiens naam mij ontsnapt ( Bert?): de beste buurmannen van de RYCB
en zo veel mensen die ik vergeet...
Wel bedankt allemaal!!!
Eerlijk gezegd ik heb dikwijls gedacht dat het niet zou lukken maar dankzij jullie is het toch gelukt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten