Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

zaterdag 14 juli 2012

WOENSDAG 6 JUNI 2012/ SHAMROCK TERUG IN HET WATER

WOENSDAG 6 JUNI 2012/ SHAMROCK TERUG IN HET WATER NA 10 MAAND LANGE REFIT


Na een refit van 10 maanden gaat de shamrock terug in het water.

Het was een hele klus maar het is gelukt!

Dankzij de niet aflatende en competente hulp van Wim De Backer en Pieter Van den Eynde



kon het project tot een goed einde gebracht worden.

Wat werd er allemaal aan de shamrock gedaan?

In augustus 2011 ging de sham in de kleine loods van de rycb alwaar we een perfekt plekje achteraan in de loods kregen. We wensen de mensen van de RYCB te danken om ons gedurende 10 maanden in idelale omstandigheden te huisvesten. In het bijzonder Jaques, de opzichter van de site die over de shamrock heeft gewaakt alsof het zijn eigen boot was.


Het eerste werk was het schilderen van de romp. De bedoeling was om de oorspronkelijk look van het schip te herstellen. We baseerden ons op foto's uit het archief van Beken of cowes waar de "Euro" zoals de shamrock oorspronkelijk heette te zien is toen hij in 1985 tijdens de admirals cup de kleuren van Denemarken verdedigde. De euro werd toen derde in de ranglijst van de cup en werd zelfs 2e tijdens de fastnet van dat jaar. We gingen dus resoluut voor een "vintage racer look"!

Voor het verven van de romp vertrouwden we op FREDDY OELBRANT van de firma NAGAKI (je kan hem googlen) die deze klus tot een prachtig einde bracht. We zijn blij dat we deze taak aan hem overlieten want een romp verven met AWLGRIP verf is echt niet simpel zoals we later bij het verven van het dek zouden leren.

enkele fotos van de verfwerken: VOOR



TIJDENS:



TIJDENS:


TIJDENS:


NA:


Ondertussen werd door Pieter Wim en mezelf de mast gestript en gezandstraald:



Nadien werd onmiddellijk een speciale goene primer geplaatst en daarna 2 lagen Awlgip primer en 3 lagen Awlgrip lak.




Tenslotte werd de giek bij Wim De Backer thuis in de garage gespoten: dat ziet er beestig goed uit. We verkozen om alle plamuur van de giek te verwijderen om zo de aluminum plating en de rivetten goed zichtbaar te maken. Dit geeft een retro-look zoals de vliegtuigen van de jaren 50-60.


Tijdens de maanden Oktober en November werd dan het dek volledig gestript: alle fittings werden verwijderd.



Daarna kwam het schuren van het dek:

Het plamuren van het dek

epoxywerken

en tenslotte aftapen en verven


Tijdens de paasvaklantie konden dan de fittings worden teruggeplaatst: gelukkig had ik daar een wel heel bijzondere helper voor!


     Ook Thomas en Elien kwamen regelmatig een handje toesteken




Foto's ontbreken helaas maar we willen de volgende mensen zeker niet vergeten:

Wim De Backer: volledige refit van de electra, vervangen genuakarren en jibtracksysteem, vervangen grootzeilkar en windwardsheeting karssyteem. vervangen vang, verven giek,vervangen spidownhaul, alle splits en touwwerk en zo veel meer

Pieter Van Den Eynde: schuren dek,schuren en verven voorkajuit,verven bilges, plaatsen nieuw toilet, rerigging van de mast, polijsten van alle inoxen fittings,onderhoud whinches en zo veel meer....

Hall Spars: testen en vervangen van want en stagen

Freddy Oelbrant (Nagaki): verven Romp; dek,mast

Thomas Reher: plaatsen en onderhoud whinches, fitting van whinches

Elien hectors: fitting organisers

Martijn Putzeys: schuren, verven en talloze klussen

Caroline Vandesande: 5d lang fittings!

Carl Vandesande: Hulp bij fittings

Karel Vandesande: hulp bij fittings

Klaas en Teun Tjoonk: Hulp bij schuren en verven

Piet Smet: Stepping van de mast en tuning van wanten en stagen ( hij heeft nog nooit zo recht gestaan!)

Rob Dams: inox laswerk

Patrick Peeters: Custom mastvoet

Jan De havenmeester van RYCB

Jaques de opzichter van de RYCB

Erwin Hoebus en de Collega Haematoloog van het middelheim wiens naam mij ontsnapt ( Bert?): de beste buurmannen van de RYCB


en zo veel mensen die ik vergeet...

Wel bedankt allemaal!!!

 Eerlijk gezegd ik heb dikwijls gedacht dat het niet zou lukken maar dankzij jullie is het toch gelukt!









Geen opmerkingen: