Over ons

Volg hier het wel en wee van het Shamrock Sailing Team !

Shamrock Sailing Team is een enthousiast zeilteam dat bestaat uit jonge gedreven mensen wier passie het wedstrijdzeilen is.

De 'Shamrock' is een 12.06 meter lange door Nils Jeppesen ( x - yachts ) ontworpen wedstrijdjacht.

De karakteristieke IOR rompvorm en het complexe tuig van deze racer dragen bij tot een uitdagend maar interessant zeilen.

Wij varen sinds 2008 wedstrijden op Belgische en Nederlandse wateren met de ' Shamrock' in de ORC/ IRC klasses.

weer vlissingen

zondag 15 juli 2012

ZONDAG 1 JULI 2012 DAG 3 DELTAWEEK

De zondag van het eerste weekeinde wordt er klassiek een rondje platen gevaren aan de westzijde van de Zeelandbrug. Ook dit jaar was dat niet anders; start voor Zierikzee en tegenwijzerzin rond met nog 2x up and down naar de Roompot. Normaal is dat een vrij relaxe dag; parcoursje afhaspelen met veel bemanning. Niet dus op 1-7-2012. Er stond een stevige bries van 6 Beaufort met op onze teller tussen de 20 en de 28 knopen true en soms over dek 35 knopen. Gelukkig had ik een verstandige crew aan boord die begreep dat ik de boot moest sparen voor de rest van de Deltaweek. Er werden dus voor Zierikzee 2 riffen gestoken en de genua 4. Ook al waren we met 11 man aan boord toch bleef de boot nog bangelijk scheef hangen. doen we iets mis? Te weinig twist in het grootzeil? Een te bolle genua?

Aan het Roer stond Yves Fortems en Thierry de Hein deed taktiek en bakstagen. Thomas Reher deed grootzeil en Wilfied De Backer en ondergetekende deden genua en spitrim. Evy deed Pit, Elien voordek en Christof Lamproy de mast. Ons tem werd verder versterkt, gezien de meteo, door Luc Lamproy ( de vader van Christof) , Rita de Heyn ( vrouw van Thierry) en een vriend van Evy.

We namen een textbook start ( Yves heeft daar een patent op blijkbaar!) en dueleerden wederom met de 2 swan 45 Motions en Van uden in IRC en tegen Flin,Out Of Office,Jeetie en Scud in ORC. Het verbaasde me al niet meer dat we de enige boot waren met een gereefd grootzeil; moderne boeten hebben immers meer balast en kunnen meer twist in hun bovenlijk steken maar ik had daar toch mijn twijfels over... Inderdaad na een tackje of 4 upwind richting roompot moet OOO aborteren met schade aan het grootzeil ( one down and four to go) . Initieel stond de wind strak door en konden we gelijke tred houden met onze klasse genoten. Even later moet ook de Scud de strijd staken wegens....schade aan het grootzeil... Een half uurtje later zagen we plots een van de swan 45 in de problemen : hij hing heel scheef en zijn grootzeil fladderde out of control; grootzeilval kapot. We moesten richting de Roompotsluis en moesten het vaarwater respecteren  maar zagen de Jeetie ( J111) vrolijk de groene boeien links van zich laten liggen: foutje! Hij trok zich na de wedstrijd vrijwillig terug. Dus na een uurtje varen lagen we 2e in IRC en 2e in ORC. Misschien toch nog niet zo stom die 2 riffen en genua4. Mij heeft men altijd verteld dat om een wedstrijd te kunnen winnen je ze in de eerste plaats moet kunnen uitvaren, maar blijkbaar zijn de meningen daar tegenover verdeeld. Enfin na een uur of 2 tegen stroom en tegen wind naar de roompot zakte de wind er onderuit en werden we ingelopen door het ORC2 veld die nog allemaal vlak bij mekaar hingen: mooi! Na de bovenboei gerond te hebben ging de ( kleine!) spi er op en ontreefden we van 2 naar 1 rif. Ook werd de genua 4 geruild voor de 3.  Onder spi bleven we bij het pak tot aan de zeelandbrug waar er rond de sparton Schaar van Collijns-Overloop van zierikzee moest gegijpt worden. Op die momentwas er natuurlijk weer een windvlaag en gietende regen maar gelukkig verliep de gijp met ervaren mensen als Yves en Thierry en handige gasten als Wilfried en Thomas zonder probleem. Evy, Elien en Christof zijn vaste waarden waar we al lang niet meer over hoeven te spreken. Aan de boventon van de Overloop ging het terug upwind richting Roompot. De wind trok weer aan naar 20-25 maar met een rif en genua3 konden we toch beter op snelheid blijven dan op het eerste kruisrak. Boven aangekomen volgde een spirak terug richting Zierikzee. Eerst even kijken of de koers stabiel was en dan toch maar spi getrokken in 25-28 knopen wind. We ploegden er serieus door: ctu tussen de 9 en de 11 knopen over het water. Maar alles goed onder controle. Aan de beneden boei zagen we Wemeldinges opgeven met een kapot grootzeil; gescheurd bij de gijp dacht ik. Rhinus vertelde met later dat het de grootzeilval was die het had begeven. Mar Yves die had dat ook gezien en hij stelde voor van de spi een beetje vroeger te droppen en een strormrondje te maken: dat klonk me als muziek in de oren. Nadien moesten we opnieuw upwind naar Roompot en dan terug dwonwind naar de finish in Zierikzee. Bij het laatste spirak stond er opnieuw 28 knopen wind en vond iedereen het welletjes geweest; braafjes onder fokje naar Zierikzee dan maar.Better be safe dan sorry .... What a day it was indeed!

We hebben helaas geen Foto's van deze dag maar zoals je aan het verslag kan lezen staat deze wedstrijd me in het geheugen gegrift. Zo zie ik bijvoorbeeld Rita heel de dag als voorste "man" in de rail die alle golven over zich heen krijgt en die de "skirts" doet omdat Elien "toevellig" haar zeilbroek niet heeft aangedaan een droog plekje kiest achteraan in de rail. Thanks Rita for taking one for the team!



S'avonds bij de pijsuitreiking worden we dus 2 e in IRC en 2e in ORC. Daardoor winnen we het weekend in IRC1 tegen 2 swan 45! en winnen we de prestigieuse "ATALANTA" wisselbeker. Elien mag hem even vasthouden en we krijgen er een foto van maar we mogen hem niet mee naar huis nemen: jammer. In Orc is de 2e plaats van zondag dan weer goed voor ons klassement voor de overall. Nog een lange weg te gaan maar so far so good en nog niks kapot!

1 opmerking:

Fan H zei

Supper, nach so vielen Monaten Funkstille, lassen Sie uns wieder an Eurem Seglen u Treiben teilnehmen.Die Shamrock ist ja wunderschön geworden u so zu lesen hat es sich die Mühe gelohnt (Erfolg).Das neue Logo ein wenig gewöhnungs bedürftig! Es fällt nicht so auf, man muss nach der Nummer im Segel schauen.Succes!Hoffentlich weitere Berichte u.Fotos.