Klassiek is de eerste zaterdag van de deltaweek een topdag. Veel tegenstanders in een perfekt georganiseerde upwind-downwindwedstrijd. Heel spannend, nek aan nek met 3 wedstrijden waarbij er telkens 3x up and down wordt gevaren. Dat wil zeggen 3 starts, 9 spihoists en 9 spidrops, een keer of 9 gijpen onder spi en ontelbare keren overstag. Heerlijk! De wind stond zuidwest en we varen aan de oostzijde van de zeelandbrug . De start is tussen het startschip met oranje vlag en een pin-end boei met oranje vlag. Voor kats ligt de bovenboei met een spreadermark, daarna moet er beneden gerond worden door een gate; je kan kiezen of je de rechter of linker boei neemt zolang je maar aan de binnenzijde van de gate blijft. De Finish is tenslotte tussen een blauwe vlag op het finshschip en een boei met blauwe vlag welke aan de bakboord zijde van het schip ligt.
Dit jaar hebben we een 10 tal boten in onze klasse waarvan wij weer de underdogs zijn; de kleinste en zeker de traagste boot. Er varen 3 boten in IRC1; 2 swan 45 ( de duurste en mooiste boten ter wereld!!); Motions en Van Uden en de Shamrock. In ORC1 varen we tegen de Out Of Office ( First 47.7), de Flin ( Een prachtige Bashford 41 uit Zierikzee die ieder jaar wint) de Scud ( een First 40.7 die in de Twilights alles wint) en de Sweeny( een splinternieuwe J111). Zoals ieder jaar kunnnen we waarschijnlijk in ORC niet veel klaarmaken met onze loodzware rating , maar meestal kunnen we wel iets doen in IRC. Het belangrijkse is de FUN die je op zo een dag beleeft; en aan Fun was er zeker geen gebrek.
Helaas stond er 10 tot 18 knopen wind: net te veel voor de shamrock maar toch gelukt.
We waren goed bemand met allemaal zeer ervaren mensen aan boord . Thierry de Hein ( van de X-99 en later X-362 Exolist waar we tijdens de schelderegatta 2010 zo zalig mee hebben zitten sparren) deed Taktiek en Bakstagen ( eindelijk iemand die snapt waar die dingen voor dienen!) Ikzelf was stuurman. Thomas reher op grootzeil. Yves Fortems en Wilfierd De Backer op trim. Evy Kinooi in de Pit. Christof Lamproy aan de mast en Elien Hectors uiteraard op het voordek.
We namen drie maal een goed start; het was ook niet druk; een lange startlijn met maar 7 boten. We starten conservatief aan de pin over bakboord , lieten de snellere schepen ons voorbijvaren en dipten dan achter hun door over stuurboord. Daarna was het vrije wind all day long. Angezien iedereen sneller was dan ons konden we rustig ons parcourtje afhaspelen zonder veel bakboor-stuurdboord situaties of vuile wind. het was zaak om de handling zo clean mogelijk te doen en upwind goed te tacken op de windshifts.
De eerste wedstrijd verliep goed: alles onder controle en niet te veel achterstand op de rest. Tijdens de tweede manche kawam er een beetje meer wind opzetten en tijdens het bezeilde stukje tussen het upwindmark en de spreader helde de boot flink waardoor de spnakker aan lei te water ging met zak en alles; dat was even vissen geblazen! We waren er een beetje van uit het lood geslaan en werkten dan het downwindleg af zonder spi. Achteraf gezien hadden we snel de kleine spi moeten nemen maar in het heet van de strijd heeft niemand daar aan gedacht. Bij de derde manche stond er meer wind en kozen we resoluut voor de kleine spi en met succes.
Goot was onze verbazing s'avonds toen bleek dat we de beide SWAN 45 gekopt hadden in IRC1. Shamrick dus gewonnen in IRC1: niet te geloven! Zolas verwacht verging het ons heel wat minder in ORC1 : telkens 5e behalve in de laatste Manche waar we Flin voor waren en 4e werden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten